Problemele de somn in sarcina. Cauze si solutii

Pana sa afli ca vei avea un bebelus, adormeai bustean cum lasai capul pe perna. Acum, ca esti insarcinata, somnul e o aventura: noaptea, abia lipesti geana de …

http://newsite.mami.ro/wp-content/uploads/2012/04/02/nani-350.jpg

Pana sa afli ca vei avea un bebelus, adormeai bustean cum lasai capul pe perna. Acum, ca esti insarcinata, somnul e o aventura: noaptea, abia lipesti geana de geana, iar ziua, atipesti de-a-n picioarelea.

Cauzele pentru care Mos Ene vine mai greu tin de schimbarile care se petrec in organismul tau in aceasta perioada. E bine sa le cunosti, ca sa poti gasi remedii – fara panica. Problemele cu somnul apar mai ales la mamicile aflate la prima sarcina.

Se acutizeaza cu cat se apropie „ziua Z”, cu cat temerile si emotiile legate de bunul mers al sarcinii capata proportii. Din fericire, exista leac pentru tot: alimentatie adecvata, exercitii fizice, masaje, un partener intelegator, un film cu happy end.

Trage „pe stanga”

Dormitul pe spate nu este indicat, mai ales daca sarcina e avansata. Greutatea uterului apasa pe intestine si pe vena cava inferioara, cea care transporta sangele din jumatatea inferioara a corpului la inima.

De asta, inca din primul trimestru, trebuie sa te obisnuiesti sa dormi pe partea stanga. In aceasta pozitie, rinichii elimina mai usor lichidele (ceea ce duce la scaderea umflaturilor de la glezne, picioare, maini), iar fluxul de sange si substante nutritive spre placenta e mai mare.

Pe masura ce burtica creste, pozitiei „somn pe stanga” i se va adauga si un „adjuvant” – adica, o perna asezata comod intre picioare. Te poti culcusi cat mai confortabil, adaugand perne suplimentare sub abdomen ori sub spate.

E posibil ca tulburarile de somn sa-ti dea tarcoale din primul trimestru al sarcinii. Noaptea, nevoia imperioasa de a te duce la toaleta te scoala din cel mai dulce somn. Normal: uterul, crescand, apasa pe vezica urinara. Vrei sa dormi pe burta, te dor sanii. Normal: e din cauza progesteronului si a retentiei de apa.

Iti promiti ca dimineata vei zabovi mai mult in asternut, pentru recuperarea timpilor agitati de peste noapte. Dar, surpriza: la prima ora te chinuieste greturile. Colac peste pupaza, in timpul zilei dormi pe tine – ti se intampla si la birou! Tot hormonii, bata-i vina.

Indigestii, arsuri, tensiune

In trimestrul doi, slava Cerului, progesteronul, eliberat in cantitati mai mici, nu-ti mai da atata bataie de cap. Nici la baie nu te mai duci atat de des: uterul s-a ridicat in cavitatea abdominala.

Apar insa indigestiile, arsurile stomacale, tensiunea arteriala scazuta si durerile de cap aferente. Suficiente probleme ca sa-ti dea somnul peste cap. Daca disconfortului fizic ii adaugi putin stres – caruselul acela de ganduri contradictorii, griji – insomnia-i gata!

S-ar putea sa incepi sa sforai – tovarasul tau de asternut va fi primul care iti va atrage atentia. Nimic nefiresc: contribuie la asta greutatea corporala crescuta si edemul care se formeaza la nivelul faringelui.

Fara sa intri la idei, fa totusi o vizita la medic daca sforaitul capata proportii. Poate da hipertensiune arteriala sau indica blocari serioase ale cailor aeriene superioare. Apneea in somn, adica sforait intretaiat de lipsa respiratiei, scade aportul de oxigen si nu te lasa sa te odihnesti. Vezi ce spune doctorul.

Ei, ai si intrat pe ultima suta de metri… E vremea cand bebelusul se intoarce cu capul in jos, mititelul. Din nou presiuni pe vezica urinara, din nou du-te-vino la toaleta… Acum te doare si spatele – la ce te-ai astepta, cu ditamai burtica? Arsurile la stomac se adauga tabloului, la fel si carceii la picioare, cauzati de nivelul scazut de calciu. Esti in trimestrul trei de sarcina? Vei constata ca problemele cu somnul, de pana acum, au fost floare la ureche.

Apropo de carcei, daca pe deasupra te mai si furnica picioarele, sa stii ca e o chestiune care face parte din „meniu”. Se poate intampla ca intepaturi in zona labei piciorului, gambei, coapsei, sa-ti tulbure odihna. Misti membrele inferioare, furnicaturile dispar. Adormi, in fine – si distractia reincepe.

Acum, ca stii la ce neplaceri te poti astepta, afla ca exista remedii pentru (aproape) fiecare. Ture dese la toaleta? Incearca sa nu mai bei nimic cu o ora, doua inainte de culcare. Dureri de sani? Poarta pe sub pijama un sutien de sport, elastic si lejer. Greturi matinale? Ei, aici nu se pot face minuni.

Ajuta insa o dieta echilibrata: fara prajeli, fara grasimi, condimente, cafea-tigari-alcool. Mananca putin si des. Ai grija sa porti mereu la tine ceva de rontait, un fruct – greturile sunt cauzate si de hipoglicemie. Inainte de culcare, un sendvis cu pui e numai bun ca sa-ti mentina glicemia ridicata pana dimineata.

Arsurile sunt favorizate de grasimi, condimente, ciocolata, alimente cu aciditate mare. Ajuta pozitia mai ridicata a capului, in timpul somnului. O perna sub cap e si un leac bun antisforait.

Carceii din picioare necesita aport crescut de calciu – doctorul ar sti cum si cat sa-ti prescrie. Exercitiile fizice s-ar putea sa-i „omoare” definitiv.

Ca veni vorba de exercitii: cum bine stii, gimnastica usoara, plimbarile sunt arma secreta a oricarei viitoare mamici. Iti schimba minunat tonusul fizic si psihic, imbunatatesc circulatia sangvina etc. Cu conditia sa nu te apuci sa faci rotiri de brate si genuflexiuni chiar inainte de culcare.

Daca faci gimnastica seara, mai stai cateva ore inainte de a merge la culcare. Sportul stimuleaza secretia de adrenalina – pas de mai adoarme!

Tot pentru a pune la punct adrenalina si alti hormoni „sugubeti”, stabileste o rutina relaxanta inainte de a te strecura sub plapuma: o carte indragita, o muzica buna, o baie aromata (nu foarte fierbinte!), un masaj executat cu maiestrie de partener, o ceasca de ceai de plante sau de lapte cu miere, un film cu happy-end…

Un partener intelegator te va sprijini sa treci peste momentele grele. Roaga-l sa-ti dea o mana de ajutor.

E uimitor cate lucruri bune poate el sa faca pentru tine. De exemplu, poate sa dea sonorul la meci mai incet, duminica dupa-amiaza, cand te odihnesti dupa o noapte gri spre alba. Poate sa-si suflece manecile si sa spele vasele din bucatarie, sa se duca la paine, sa traga cu aspiratorul macar in weekend, sa apese pe „on” la masina de spalat. Foloseste minutele astfel economisite pentru a te destinde dupa voia inimii.

E bine cand iti simti jumatatea aproape, gata sa-ti asculte framantarile, cu rabdare si cu o vorba buna. Iar inainte de culcare, iti poate masa muschii tensionati ai gatului sau ai spatelui, iti poate aranja pernele sub corp la culcare. Daca nu poti dormi din cauza sforaitului lui, se poate muta, o vreme, pe canapeaua din sufragerie. Fara suparare.

Stresul, intrebarile pe care le tii in tine, emotiile, toate asta te tin treaza. Incearca sa te desprinzi de grijile de zi cu zi, gandeste pozitiv, fa-ti planuri frumoase de viitor. Vorbeste cu partenerul, cu prietenii, cu doctorul despre ceea ce te framanta. Bineinteles, apropiatii, rudele se vor grabi sa te copleseasca cu sfaturi si pareri contradictorii – nu pleca urechea decat la spusele persoanelor cu experienta, in care ai incredere.

Ai temeri legate de sarcina? Decat sa dai crezare la tot ce spune tanti Margareta, vecina de palier, care se lauda ca a nascut de cinci ori si stie ea ce si cum, mai bine discuta cu doctorul tau. Inclusiv grija ca nu poti sa dormi nu te poate lasa sa dormi – deci, relaxeaza-te. Un inger pazitor va vegheaza pe amandoi – pe tine si pe bebe.

In this article

Comentarii