3 sfaturi pentru o sarcina sanatoasa

1146 0

Orice viitoare mamica isi doreste mai mult decat orice sa se bucure de o sarcina sanatoasa, asa incat bebe sa se nasca sanatos. Ca asta sa se intample, tine cont de (cel putin) aceste 3 sfaturi.

1. Consultul preconceptional

Ar trebui facut la 2-3 luni inainte de conceptie. Este primul „popas” pentru o sarcina sanatoasa si include testele infectioase ale cuplului (Chlamidya, toxoplasma, patologie foarte des intalnita in ultimul timp). Aceste infectii nedepistate la timp pot provoca avortul in luna mica si sau malformatii fetale. Analizele de mare complexitate, cum ar fi riscul genetic, se recomanda numai in cazuri exceptionale de catre medicul curant (specialistul de obstetrica-ginecologie).

Investigatii paraclinice inainte de sarcina

  • Examen de secretie vaginala;
  • Citologie Babes Papa-Nicolau;
  • Culturi din secretiile colului uterin, examen colposcopic;
  • Testare zoonoze (Chlamydia, toxoplasmoza).

In cazul in care femeia a avut in acelasi an doua avorturi, se poate vorbi despre o boala abortica sau de avort habitual. Atunci medicul ginecolog poate recomanda investigatii pentru determinarea riscului genetic sau a impactului viral (existenta unei infectii virale).

Si nu in ultimul rand este nevoie de o hemoleucograma si de o radiografie pulmonara pentru a depista anumite afectiuni, cum ar fi tuberculoza (TBC), precum si alte teste menite a evidentia o posibila infectie de natura tuberculoasa.

2. Acidul folic, de nepretuit pentru o sarcina sanatoasa

Acidul folic este important pentru copil, in dezvoltarea creierului si a maduvei spinarii. El nu poate fi produs de organism (trebuie luat „din afara”). De aceea se recomanda suplimente de acid folic inainte de conceptie si in primele saptamani de sarcina, pentru prevenirea anumitor defecte de nastere, cum ar fi spina bifida. Nu ignora nici sursele naturale de acid folic: ficat, suc de portocale, vegetale cu frunze verzi, fasole uscata, mazare, broccoli, alune, nuci etc.

3. Atentie la kilograme!

Referindu-ne la perioada „de dinainte”, trebuie sa ai putina grija si de greutatea ta! Daca ai kilograme in plus, adopta o alimentatie sanatoasa si fa mai mult sport. Invers, daca esti mult prea slaba, incearca sa mai iei putin in greutate prin cresterea consumului de carbohidrati de calitate (din cereale, paste fainoase, cartofi, orez), si nu prin suplimente de ciocolata sau prajituri.

Daca ai probleme de greutate, cel mai bine ar fi sa consulti un medic nutritionist chiar inainte de sarcina! El va stabili ce regim de viata trebuie sa urmezi ca sa atingi o greutate normala comparativ cu varsta si inaltimea ta, crescandu-ti astfel sansele unei sarcini sanatoase.

In this article

Join the Conversation