Care este necesarul de fier în sarcină

4471 0

Necesarul de fier în sarcină crește pe fondul consumului de către bebe a unei cantități importante din depozitul de fier pentru a-și forma propria hemoglobină. De aceea, volumul de sânge din corpul tău crește cu 33% și, firește, apare nevoia de a suplimenta acest mineral.

Dacă înainte de sarcină cantitatea zilnică de fier de care aveai nevoie era de 15 mg, acum ea trebuie să ajungă la 30 mg. În primul trimestru de sarcină, este foarte simplu să-l procuri din alimentație, chiar dacă este vorba de o cantitate dublă față de normal. Trebuie să mănânci mai multă carne, cu condiția să fie roșie și săracă în grăsime. În general, pierderile de fie sunt foarte mici, dar și absorbția lui în organism este limitată (doar 10% din cantitatea de fier ingerată este absorbită).

Cum îți asiguri necesarul de fier în sarcină

Pe parcursul sarcinii, organismul se adaptează noii sale meniri. Pierderile de fier scad semnificativ, iar absorbția lui crește proporțional cu nevoile, ajungând până la 30%.  Dacă vei avea grijă să consumi alimente bogate în fier, depozitele de la nivelul ficatului vor rămâne intacte, iar riscul de anemie va fi foarte scăzut.

Dacă te afli în trimestrul doi sau trei de sarcină și deja ai anemie, medicul îți va recomanda un supliment de fier. În acest caz, sub nicio formă nu depăși doza!

  • Reține că e bine să iei pastila pe stomacul gol, pentru că absorbția fierului este mai bună în prezența acidului gastric.
  • Evită să înghiți pastilele de fier cu lapte, fiindcă acesta este un aliment care alcalinizează mediul gastric și, în plus, calciul îngreunează absorbția fierului. Un pahar cu suc de portocale sau lămâie este mult mai potrivit.
  • În timpul tratamentului cu fier, încearcă să nu-ți începi ziua cu cafea, cacao sau ceai negru, deoarece cafeina, teina și taninul îngreunează absorbția fierului.

ATENȚIE: Pentru o femeie însărcinată, scăderea hemoglobinei sub 11g/ dl înseamnă anemie. Nu trebuie să confunzi scăderea numărului hematiilor (globule roșii) cu anemia. Cel mai adesea, numărul acestora este normal, dar sunt mai mici și conțin mai puțină hemoglobină!

Rețetă pentru o porție sănătoasă de fier

Friptura de vită cu sos de ciuperci reprezintă o porție sănătoasă de fier în sarcină. Prepar-o după rețeta următoare:

  • 1 kg mușchi de vită
  • 4 linguri cu sos de soia
  • 4 căței de usturoi
  • 3 linguri cu oțet
  • 4 linguri cu oțet de măsline
  • sare și piper
  • broccoli
  • cartofi

Sos: 400 g ciuperci, 2 linguri cu unt, 4 căței de usturoi, 70 ml vin alb, cimbru verde tocat mărunt, parmezan ras.

Pregătește o marinadă din oțet, ulei de măsline, sos de soia, sare, piper și usturoi pisat. Adaugă carnea și las-o la rece peste noapte. Scoate carnea din sos, pune-o pe grătarul încins și las-o câte trei minute pe fiecare parte. Pentru sos, topește untul în tigaie și adaugă ciupercile tăiate rondele. Pune și usturoi tocat mărunt și lasă-le la călit. Adaugă vinul și ține pe foc până ce se evaporă. La final, adaugă parmezanul. Servește friprura cu sos, bucățele de broccoli fiert și cartofi copți.

Sursă: revista MAMI, martie 2015, Foto: 123RF.com

 

In this article