Alimente excelente pentru bebe

10259 0

A venit timpul primelor linguriţe de hrană? De acum va trebui să-i oferi bebelușului alimente pline de vitamine şi minerale, ca să fie sănătos şi voinic.

 

Carnea

Micuțul soseşte pe lume cu destule rezerve de fier, la care se adaugă o cantitate însemnată ce provine din laptele de mamă. Cu toate acestea, ritmul susţinut de creştere face ca după vârsta de şase luni, copilului să i se micşoreze depozitele de fier. Pentru a preveni anemia trebuie să introduci în alimentaţie carnea slabă. Începe cu una-două linguriţe de carne pasată în piure şi creşte progresiv până la o lingură pe zi. Pe măsure ce crește, se mărește și porția de alimente. Nu depăşi însă 50-60 g, adică două linguri, la vârsta de un an.
Pui. Carnea slabă de pui este ideală pentru început, deoarece furnizează o mulţime de proteine de bună calitate.
Curcan. Se numără printre alimente bogate în seleniu, care întăreşte sistemul imunitar şi ajută celulele să se dezvolte, dar reprezintă şi o importantă sursă de fier.
Vită. Este o sursă bună de vitamina B12, cel mai puternic factor antianemic cunoscut până în prezent, şi joacă un rol decisiv în buna funcţionare a sistemului nervos.

Cerealele

Făinoasele sunt foarte importante pentru creşterea şi dezvoltarea sănătoasă a unui copil. Ele furnizează organismului mai multă energie, prin conţinutul lor bogat în vitamine, proteine şi fibre alimentare. Ideal este să începi cu orez, ovăz, grâu, porumb sau orz. Importantă este şi consistenţa. În general, copiii nu se dau în vânt după alimente lipicioase, păstoase. Cel mai bine este ca la început să diluezi cerealele cu mai mult lapte decât este indicat pe preparat, aşa încât să obţii o pastă mai degrabă curgătoare. Treptat, creşti cantitatea de făinos, până la a i-l oferi cu linguriţa.
Orz. Este plin de minerale, mai ales seleniu, care fortifică sistemul imunitar al micuţului şi ajută la dezvoltarea celulară.
Orez brun. Reglează funcţiile intestinului şi conţine magneziu, mineral care ajută organismul să transforme proteinele şi carbohidraţii în energie.
Quinoa. Este una dintre cele mai sănătoase cereale din lume, apreciată pentru valoarea nutriţională, fiind bogată în proteine, fibre, fosfor, magneziu şi fier. În plus, nu conţine gluten.

Leguminoasele

Sunt surse importante de minerale, vitamine din grupul B, acizi graşi esenţiali, dar mai ales fibre cu rol în scăderea absorbţiei glucidelor şi colesterolului din alimente. Practic, leguminoasele se referă la vegetalele cu seminţe care cresc într-o păstaie (fasole, năut, linte, mazăre şi soia). Sunt recunoscute pentru faptul că produc gaze în timpul digestiei, tocmai de aceea nu se introduc în diversificare până mai târziu. Excepţie fac câteva din ele, dar chiar şi acestea, după vârsta de opt-nouă luni.
Fasole verde. Este bogată în calciu, vitamina K, vitamina A şi magneziu. Conţine, în plus, cantităţi importante de vitamina C, vitamina E şi mangan.
Mazăre. Este, de obicei, uşor acceptată de cei mici. Ceea ce e foarte bine, deoarece îți oferă ocazia de a adăuga proteine în meniul puiului tău.
Linte roşie. Reprezintă una din cele mai bogate surse de proteine, iar conţinutul mai mic de fibre o fac mai uşor digerabilă decât lintea verde sau maro. Îi oferă micuţului şi fier, calciu, vitamina B, fosfor şi magneziu.

Fructele

Sunt chiar primele alimente indicate în diversificare, sub formă de suc, iniţial. Fructele, ca şi legumele, sunt cele mai bune furnizoare de vitamine şi minerale – elemente fără de care organismul copilului nu se poate dezvolta armonios, atât fizic cât şi psihic. Astăzi, din ce în ce mai mulţi nutriţionişti susţin includerea în alimentaţia zilnică a minimum cinci fructe şi legume diferite, pentru sănătatea inimii, îmbunătăţirea memoriei şi a vederii, precum şi pentru o mai bună dezvoltare a oaselor şi a dinţilor la copii.
Măr. Este bogat în fibre, reprezintă o sursă importantă de potasiu şi ajută la reglarea tranzitului intestinal. Conţine vitaminele A, E şi C. Prepară-i un suc de măr şi dă-i-l imediat, căci se oxidează foarte repede.
Caise. Conţin mult betacaroten şi vitamina A, care au gijă de sănătatea ochilor şi a asistemului imunitar.
Banană. Bogată în potasiu, aceastră fructă conţine şi pectină, care reglează digestia, aşa încât bebe este mai puţin predispus la diaree sau constipaţie.
Avocado. Deşi nu foarte popular până nu demult, avocado este un fruct excelent, o sursă bună de grăsimi monosaturate (au grijă de inimioară) dar şi de vitamina K, necesară pentru coagularea sângelui.
Afine. Sunt pline de antioxidanţi, adică acei „soldăţei” care luptă împotriva radicalilor liberi şi ai bolilor, preum şi în vitamina C, care apără organismul de infecţii.

Legumele

Cele mai potrivite legume pentru primele luni de diversificare sunt cartofii dulci, dovleceii, morcovii sau ţelina. Sunt cele mai uşor tolerate de stomăcelul încă imatur. Ţine minte că, dacă piticul tău refuză ceva, nu trebuie să îl obligi. Renunţă la alimentul respecti o săptămână, două, iar apoi testează-i din nou reacţia.
Spanac. Pe lângă fier şi acid folic, conține şi potasiu, calciu, sodiu, fosfor, magneziu, sulf, mangan, zinc, cupru, iod, clorofilă, vitaminele A, B1, B2, B3, B6, B12, C, E, PP şi betacaroten.
Dovleac. Bogat în vitamina A (sau beta-caroten), dovleacul dezvoltă vederea la bebeluşi şi previne indigestiile specifice vârstei. Este sărac în grăsimi dar bogat în fibre. Conţine proteine, acid folic, potasiu şi fier.
Dovlecel. Este bogat în folat, potasiu, magneziu şi vitamina A, fiind o alternativă interesantă la clasicul morcov. Graţie gustului dulceag, va fi printre alimentele preferate ale puiului tău.
Cartof dulce. Este foarte bogat în vitaminele A şi C.

Foto: Guliver / Thinkstock

In this article