Diversificarea alimentară. Cum şi când introduci carnea în meniul bebeluşului

3516 0

Pentru a-ţi oferi recomandări şi sfaturi avizate despre diversificarea alimentară, am discutat cu Mihaela Timofte, educator perinatal în cadrul Asociației SAMAS. Aceasta ne-a explicat importanţa pe care o are carnea pentru sănătatea copilului tău, modul în care aceasta trebuie introdusă în meniul lui şi, de asemenea, a prezentat un set de reguli pe care trebuie să le respecţi în diversificare.

7 reguli în diversificarea alimentară

  • Începi cu legume şi fructe ȋn paralel, de preferat cele de sezon, bine spălate şi preparate termic.
  • Continui cu cereale, mai ȋntȃi din grupa celor fără gluten şi apoi şi din cele cu gluten.
  • Cȃnd ajungi la minim 100 grame de legume, poţi adăuga o proteină – carne slabă  de curcan, pui, vită, gălbenuş de ou, ficăţei, peşte.
  • Introducerea alimentelor se va face progresiv, ceea ce ȋnseamnă că se introduce doar un singur aliment nou şi ȋn cantităţi mici,  crescȃnd cantitatea treptat;
  • Fiecare aliment nou va fi testat ȋntre 3-7 zile.
  • Alimentele trebuie să fie de consistenţă moale.
  • Alimentele vor fi proaspăt preparate.

De ce este importantă carnea pentru cănătatea copilaşului

  • Este bogată în proteine Carnea, atât cea albă cȃt şi cea  roșie, este foarte bogată în proteine, substanțe naturale esențiale pentru majoritatea funcțiilor vitale ale organismului, inclusiv formarea celulelor, țesuturilor, mușchii și pielii.
  • Proteinele din carne sunt proteine complete Proteinele prezente în carne, în comparație cu cele ale altor  alimente (legume, cereale)  care conțin proteine în cantități similare, se numesc „complete” sau de înaltă valoare biologică. Ele conţin, de fapt, toţi  aminoacizi esențiali  care trebuie furnizaţi prin alimentaţie, deoarece organismul nu este în măsură să le producă de la sine.
  • Sursă valoroasă de vitamine din grupul B: B1 (intervine ȋn metabolismul glucidelor), B2 (esențială pentru a obține energie din nutrienți), B12 (esențială pentru celule și pentru producția de celule roșii din sânge) și niacină (servește la metabolismul celular).
  • Conține fier, nutrient absolut necesar organismului. Fierul intră ȋn structura hemoglobinei, transportatorul sanguin de oxigen de la plămȃn spre ţesuturi, şi ȋn structura altor enzime, fiind esenţial ȋn asigurarea unui metabolism normal. În plus, conținutul de fier heminic (din carne roşie, carne de pasăre, peşte) se absoarbe mai bine (20-50% din cantitatea ingerată ) decȃt cel non heminic (din legume, fructe, cereale).

Carnea în diversificarea alimentară

Cumpără ȋntotdeauna carne cȃt mai proaspătă (atenţie la termenul de valabilitate). „Carnea se pregăteşte separat, prin fierbere, la aparatul cu aburi sau la cuptor, şi se introduce mixată ȋn piureul sau supa de legume, pentru ȋnceput ȋn cantităţi mici (1-2 linguriţe). Cu cȃt este mai bine gătită, cu atȃt va fi mai bine tolerată de sistemul digestiv al bebeluşului. După vȃrsta de 9 luni, bebeluşul poate primi perişoare de carne, chifteluţe de carne doar preparate la cuptor, fără adaos de sare sau condimente iuţi. Important este si ca aceste preparate să fie făcute în casă, iar carnea folosită să fie carne proaspăta şi tocată înainte de prepararea mâncării, nu carne tocată cumparată din comerţ”, spune Mihaela Timofte.

REŢINE! Nu sunt recomandate bebeluşilor produse din carne de tipul mezelurilor, conservelor de carne din cauza conţinutului de grăsimi saturate, sare, nitriţi.

Editor: Adina Gruia, Foto: 123RF.com

 

In this article