Exercitii pentru respiratie, utile in logopedie

3488 0

Pe lângă auzul fonematic (acesta nu are de-a face cu cât de bine aude copilul – un copil poate avea un auz fizic foarte bun, dar un auz fonematic slab – ci cu cât de corect percepe sunetele), respirația este un factor cheie în exercițiile de logopedie, deoarece în numeroase cazuri distorsiunile ce apar în pronunţia sunetelor sunt cauzate de nedezvoltarea motricităţii respiratorii. Iată mai jos câteva seturi de exerciții pe care, pentru a obține rezultate, trebuie să le faci zilnic cu copilul tău. Nu sunt dificile și, pentru a-l convinge pe copil să le facă, prezintă-i-le sub formă de joc.

Exerciții pentru respirație (tip joc)

Spune-i copilului să imite suflarea nasului în batistă; să sufle într-un pai aflat într-un pahar cu apă (sau să bea lichide cu paiul – din moment ce această acțiune folosește buzele în loc să pună presiune pe dinți, ea crește mobilitatea și întărește mușchii gurii, lucru foarte important pentru dezvoltarea vorbirii corecte, explicam într-un articol anterior, care aducea câteva recomadări pentru un copil peltic); să sufle în bucățele de hârtie; să miroasă parfumul florilor; să imite cățelul care miroase vânatul.

Exerciții pentru respirație – inspirație

Aceste exerciții se realizeaza prin imitație. Tu îi explici și îi arăți felul în care trebuie să execute exercițiul și, apoi, copilul te imită.

  • Respirație foarte lentă. Copilul inspiră cât de lent posibil, apoi expiră la fel.
  • Respirația cu oprire bruscă, atât la inspirație, cât și la expirație. Copilul inspiră și, la un moment dat, oprește brusc fluxul de aer, apoi continuă expirația. Se procedează la fel când expiră.
  • Respirația sacadată Inspiră și expiră fracționat, oprind foarte scurt fluxul de aer.
  • Respirația opusă. Se inspiră foarte lent și se expiră foarte repede.
  • Respirația vocală. Se inspiră de voie, iar la expirație se emit vocale a, e, i, o, u, ă, î.

Editor: Adina Gruia, Foto: Guliver/ Thinkstock

 

 

 

 

 

In this article