Ce se intampla cu depozitele de fier in timpul sarcinii?

1252 0

Dacă, înainte de a fi însărcinată, cantitatea zilnică de fier de care aveai nevoie era de 15 mg, cantitatea zilnică de fier în timpul sarcinii trebuie să ajungă la 30 mg. În primul trimestru de sarcină este foarte simplu să-l procuri din alimentație. Trebuie să mănânci mai multă carne, cu condiția să fie roșie și săracă în grăsime. În general, pierderile de fier sunt foarte mici, dar și absorbția lui în organism este limitată (doar 10% de fier ingerată este absorbită). Însă, pe parcursul sarcinii, organismul se adaptează noii sale meniri, iar absorbția fierului de către organism crește proporțional cu nevoile, ajungând până la 30%.

Dacă vei avea grijă să consumi alimente bogate în fier în timpul sarcinii, depozitele de la nivelul ficatului vor rămâne intacte, iar riscul de anemie va fi foarte scăzut.

Dacă te afli în treimestrul doi sau trei de sarcină și deja ai anemie, medicul îți va recomanda un supliment de fier. În acest caz, sub nicio formă nu depăși doza! Este bine să iei pastila pe stomacul gol, pentru că absorbția fierului este mai bună în prezența acidului gastric. Evită să înghiți pastilele de fier cu lapte, fiindcă acesta este un aliment care alcalinizează mediul gastric și, în plus, calciul îngreunează absorbția fierului.

În timpul tratamentului cu fier, încearcă să nu-ți începi ziua cu cafea, cacao sau ceai negru, deoarece cafeina, teina și taninul îngreunează absorbția fierului.

Valoarea normală a sideremiei este de 80-120 mcg/ dl. Scăderea ei sub valorile normale înseamnă că depozitele de fier sunt reduse.

Semne care indică depozite scăzute de fier în timpul sarcinii (și în general)

  • stare de oboseală
  • paloare
  • unghiile se rup foarte ușor ori se exfoliază
  • palpitații
  • la efort mare, simți că nu mai ai aer și trebuie să te oprești.

Sursă: revista MAMI, octombrie 2014;Foto: Guliver/ Thinkstock

In this article