Ce este autismul? Ce este terapia ABA? Ce este PECS?

255 0

Autismul apare mai des la baieti decat la fete (proportia fiind de 1 la 4).

Ce este autismul?

Autismul este o tulburare de dezvoltare considerata drept una dintre cele mai severe tulburari neuropsihiatrice ale copilariei. Autismul este tulburarea centrala din cadrul unui intreg spectru de tulburari de dezvoltare, cunoscut sub numele de spectrul tulburarilor autismului/autiste sau de tulburari pervazive de dezvoltare.

Aceste tulburari prezinta o larga varietate de manifestari, presupuse a fi rezultatul unor disfunctionalitati de dezvoltare ale sistemului nervos central sau genetice. Cauzele specifice sunt inca necunoscute.

Persoana care prezinta tulburari pervazive de dezvoltare de­monstreaza dificultati in mai multe arii de dezvoltare si nu doar in anumite segmente specifice, iar efectele produse de dificultatile dintr-o anumita arie au efecte negative asupra dezvoltarii altor zone, rezultatul fiind un grup complex de caracteristici si trasaturi.

  • nu raspunde la nume sau la solicitarile adultului (decat cand „vrea”) si pare ca nu aude sau nu intelege ceea ce i se cere;
  • protesteaza in momentul in care i se cere ceva si se insista pentru primirea unui raspuns;
  • jocul ii este marcat de un caracter stereotip (foloseste obiectele sau jucariile mereu in acelasi fel, de exemplu: le inchide/deschide, bate cu obiectele in anumite locuri, le invarte etc ), ori nu este atras de jucarii ci mai degraba de sticle goale, sfori, pungi etc.;
  • nu foloseste obiectele in scopul lor uzual (le linge, le scutura, plimba sticle pe care le umple si le goleste etc);
  • prezinta tulburari senzoriale manifestate uneori prin nevoia de a atinge orice, de a linge, de a pipai, iar alte ori prin refuzul de a intra in contact cu anumite texture, de a gusta anumite alimente etc;
  • poate avea comportamente stereotipe: insira si aliniaza obiecte, se invarte ori flutura mainile sau obiecte mici etc..
  • poate prezenta probleme de alimentatie, si probleme ale somnului;
  • nu doreste sau nu poate sa foloseasca cuvinte cu sens de comunicare;
  • merge pe varfuri, ori are miscari bizare are mainilor si ale corpului;
  • ecolalizeaza (repeta la nesfarsit sunete, cuvinte, reclame tv etc)

Copilul cu autism introdus intr-un program de terapie intensiv inaintea varstei de 3 ani are sanse foarte mari sa recupereze intarzierile in dezvoltare si sa isi formeze abilitati si comportamente adecvate social. Terapia care si-a dovedit eficacitatea in recuperarea copiilor cu autism este terapia comportamentala aplicata, ABA.

Este un model de terapie pentru copiii cu autism creat de dr. Ivar Lovaas in anii 70, centrat pe ideea ca anumite comportamente ale copiilor apar sau nu apar in functie de mediu. Bazată pe teoriile comportamentale, ABA demonstraza ca schimband anumite conditii in mediu, comportamentele copiilor se schimba în consecinţă

Este un sistem de invatare, un program care isi propune sa modifice comportamentul copilului in mod sistematic si intensiv. Sistemul are obiective clar formulate, impartite in sarcini mici, astfel incat evolutia copilului sa poata fi masurata permanent.

Intarirea comportamentului se face cu recompense, intreg sistemul functionand pe baza acestor intaritori, fie materiali, fie sociali.

Prin ABA, copilul poate invata:

  • Sa raspunda la nume si sa faca contact vizual;
  • Sa raspunda cerintelor celor din jur;
  • Sa manance independent;
  • Sa foloseasca toaleta independent.
  • Sa-i imite pe copii sau pe adulti in actiunile lor;
  • Sa vorbeasca sau sa comunice intr-un mod accesibil lui;
  • Sa recunoasca si sa numeasca obiectele din jur, persoanele, actiunile, emotiile etc;
  • Sa inteleaga cauzalitatea si functionalitatea lucrurilor;
  • Sa se joace adecvat varstei lui, singur sau cu ceilalti copii;
  • Sa scrie si sa citeasca;
  • Sa-si exprime adecvat emotiile;
  • Sa povesteasca propriile experiente ori pe ale altora;

Comportamentele agresive, neadecvate si autostimularile vor fi diminuate ca intensitate, ca durata si ca numar.

In terapie copilul va invata ca toate actele lui au anumite consecinte, pozitive sau negative, fapt care va duce la scaderea comportamentelor neadecvate, si cresterea celor pozitive.

Un program de terapie ABA se desfasoara pe termen lung, si poate sa dureze un an, 2, 3, sau toata viata, copilul trebuind sa lucreze intre 4 si 8 ore zilnic. Succesul terapiei depinde de:

  • varsta la care a fost inceput programul de terapie;
  • gradul de afectare al copilului, spectrul autismului fiind foarte larg;
  • consecventa cu care se aplica programul si continuitatea lui atat in terapie cat si in familie, la gradinita sau la scoala.

Este un system de comunicare pe baza de imagini dezvoltat de A. Bondy si L. Frost special pentru copiii care nu au dobandit sistemul verbal de comunicare.

Un copil care nu vorbeste la varsta de 4, 5 ani are nevoi complexe de comunicare care nu mai pot fi intuite de parinti. Neputand vorbi, copiii au nevoie sa fie ajutati sa comunice iar acest sistem vine in ajutorul comunicarii si limbajului punand la dispozitia copilului imagini care contin lucrurile de care copilulu ar putea avea nevoie: apa, mancare, dulciuri, jucarii, toaleta, „vreau pauza”, „mi-e somn”, „vreau la plimbare”, „ma doare ceva”.

Copilul este invatat ce semnifica fiecare imagine si cum sa o foloseasca pentru a primi ceea ce doreste, imaginile devenind astfel „cuvintele” copilului.


In this article

Join the Conversation