Creste-l sanatos, fara multe vizite la doctor

453 0

mami.ro te invata cum sa-l cresti sanatos, fara prea multe vizite la doctor.

Nenumarate studii au stabilit rolul principiilor alimentare in dezvoltarea armonioasa a organismului. Asa ca va trebui sa ai mare grija sa i le „servesti” pe toate, la fiecare masa.

Lipidele

Sunt indispensabile pentru alimentatia puiului tau. Pe langa bogatia de calorii pe care o furnizeaza organismului, ele ajuta si la transportul vitaminelor liposolubile – A,D,E si K – , iar acizii grasi esentiali sunt vitali pentru dezvoltarea creierului si a sistemului nervos.

Grasimile alimentare cu valoare biologica mare sutn galbenusul de ou, untul, untura de peste, fiindca ele contin vitaminele A si D, pe cand seul, untura si margarina sunt complet lipsite de vitamine.

Constituente fundamentale ale materialului viu, ele construiesc si repara celulele organismului. Le gasesti in lapte, carne, peste, legume si cereale. Si nu uita! Valoarea lor nutritiva sau biologica depinde de numarul de aminoacizi esentiali din care sunt compuse. Iata o lista a alimentelor mai bogate in proteine (in g%, valori medii):

Proteinele de origine animala

grame%

Proteinele de origine vegetala

grame%

Branza de vaci

35

Leguminoase uscate

25

Carne slaba

20

Cacao

21

Peste

18

Ovaz

25

Albus de ou

10-12

Paste fainoase

7-12

Lapte de vaca

3,4

Pine integrala

7-9

Glucidele

Reprezinta cea mai importanta sursa de energie pentru organism. Ele furnizeaza muschilor energia necesara functionarii pe termen scurt si lung si se gasesc in fructe, legume si cereale.

Vitamina A se gaseste in natura sub aceasta forma sau ca provitamina, numita caroten. Rolul ei in organism e multiplu: stimuleaza cresterea, este indispensabila vazului, intervine in dezvoltarea membranelor epiteliale, a dintilor si a oaselor.

O gasesti in: ficat, carne rosie, ardei gras, lapte, galbenus de ou, morcov, spanac, urzici, loboda, salata verde, varza rosie, gogosari, rosii, cirese sau piersici.

Vitaminele D au un rol esential in mentinerea echilibrului fosfocalcic, conditionand absorbtia intestinala a calciului si fixarea lui in oase. In alimente vei gasi vitamina D in lapte, galbenusul de ou, unt, untura de peste, precum si in praful de cacao.

Oligoelemente

Calciul si fosforului sunt principalele componente ale dintilor. Sursele de calciu si fosfor, care nu trebuie sa lipseasca din alimentatia lui sunt: lactatele, galbenusul de ou, carnea, ficatul, legumele uscate boabe, nucile, zarzavaturile si pestele.

Fierul are un rol vital, el participand la sinteza hemoglobinei. El mai joaca un rol vital si in apararea organismului impotriva infectiilor. Asa ca, daca nu vrei sa ai un copil bolnavior sau anemic, da-i alimente bogate in fier: muschi si viscere, galbenus de ou, zarzavaturi, legume uscate boabe, cereale si paine integrala.


In this article

Join the Conversation