De ce este atat de bun oul?

503 0

Este chiar asa de important? Cum se da? Cand si cat? Intr-un volum atat de mic, niciun alt aliment de origine animala sau vegetala nu-i poate aduce copilului un numar atat de ,are de constituienti nutritivi (proteine de calitate superioara, fosfolipide, colesterol, vitamine si minerale)!

Cu exceptia vitaminelor C, B3 si a acidului folic, oul contine toate celelalte vitamine (B1, B2, B6, B12, biotina, acidul pantotenic, vitamine liposolubile: A, D, E, K) atat de necesare unei dezvoltari armonioase.

Vitaminele B sunt implicate intr-o serie de reactii chimice indispensabile metabolismului celular. Carenta de vitamina B12 duce la anemie si neuropatie, iar carenta de vitamina A duce la modificari ale tegumentelor si mucoaselor, precum si la tulburari de vedere.

Vitamina D este bine cunoscuta pentru efectul sau antirahitic, vitamina E este necesara unei bune functionari a fibrelor musculare, iar carenta de vitamina K predispune la sangerari.

In privinta mineralelor, oul la care te uiti adesea cu dispret contine: fier 3-5 mg/100 ml, fosfor 200-250 mg/100 ml, calciu 60 mg/100 ml.

Fierul este indispensabil pentru sinteza hemoglobinei si transportul oxigennului, fiind bine absorbit si utilizat de organism.

Calciul este implicat intr-o multitudine de procese (contractia musculara, procesele de osificare etc.). Fosforul, ca si calciu, are un rol esential intre constituentele minerale ale osului.

La inceput (in primul an de viata), ii vei da copilului numai galbenusul din ou. Acesta are de circa 25 de ori mai multe vitamine si minerale decat „partenerul: sau albusul! Motivul pentru care albusul nu primeste inca viza de intrare in meniu este foarte justificata: poate declansa alergii severe.

Inainte de a separa galbenusul de albus, aoul trebuie fiert tare si indelung (10 minute dupa ce da in clocot), ca sa fii sigura ca ai distrus bacteriile perfide ce se ascund uneori sub coaja lui (Salmonella typhi si altele).

Galbenusul poate intra in alimentatia copilului in jurul varstei de 6 luni, la scurt timp dupa ce nazdravanul a facut cunostinta cu gustul carnii. La inceput e bine sa tatonezi terenul cu un sfert de galbenus fiert tare, pe care-l freci bine cu piureul de cartofi.

Aceasta combinatie (ou-cartof) imbunatateste absorbtia proteinei din ou. Totodata, vitamina C si amidonul din cartof cresc absorbtia fierului (din carne, ou etc.).

Dupa ce s-a obisnuit si a inceput sa-i apecieze gustul, ii poti creste ratia la o jumatate de ou la doua zile si apoi la un galbenus intreg la trei zile.

Cand va creste mare va putea manca linistit cate un ou la fiecare mic dejun! Cel mai bine se digera oul proaspat, fiert 5 minute dupa primele clocote ale apei de fiert. Rezultatul este garantat!

In this article

Join the Conversation