Falsele mituri ale modei

194 0

Traim intr-o perioada in care, ne convine sau nu, imaginea conteaza. E un lucru demonstrat zilnic – fie la o intalnire de afaceri, fie intr-un restaurant. Nu mai vorbim de birou, podiumul nostru zilnic de moda, unde scannerele functioneaza la maximum, iar pauza de masa devine o „masa rotunda”…

Asta e, imaginea conteaza! Si pentru ca am invatat acest lucru atat de important relativ repede, a venit si timpul sa ne cream o imagine adevarata. Din tonele de reviste, din aducerile aminte, din spusele colegilor, din ce mai auzim pe la designeri, ce mai vedem pe „podiumurile improvizate” ne cream un propriu sistem valoric pe care incercam sa-l punem in aplicare in fiecare dimineata cand deschidem dulapul pentru a ne pregati de show-ul nostru cotidian.

Aici incepe partea interesanta. Cele mai multe dintre noi se „lipesc” doar de cele cateva false mituri care circula nestingherite prin moda, iar de aici lucrurile incep sa se complice.

Falsul mit al rochiei negre

„O rochie neagra te ajuta in orice situatie”, „Orice femeie trebuie sa aiba cel putin o rochie neagra in dulap”, „Rochia neagra nu se demodeaza niciodata”, „Daca nu stii cu ce sa te imbraci, incearca negru”. De cate ori nu ai auzit aceste sfaturi sau chiar tu le-ai spus unei prietene? „La petite robe noire” este cel mai delicat mit din moda.

Se spune ca nu exista frantuzoaica respectabila care sa nu fi purtat sau care sa nu aiba o rochie neagra in garderoba, iar cum noi suntem francofoni declarati, am luat-o de buna, dar am aplicat ideea in mod balcanic. Coco Chanel, cea care a impus rochia neagra in garderoba femeii moderne, ar muri inca o data daca ar vedea cum sunt folosite ideile ei. Ea a lasat formula exacta a unei aparitii reusite: rochie neagra, dar neaparat cu perle la gat.

Trebuie sa existe acel ceva, o mica pata de culoare, care sa faca diferenta dintre o aparitie reusita, la moda si… o inmormantare reusita. Negru pe negru functioneaza, dar ochiul uman aluneca pe o femeie imbracata „tout en noir”. Rezultatul: va trece neobservata! Secretul unei tinute negre e ca nu trebuie sa fie complet neagra.

Unul din micile-mari secrete ale modei

Negru estompeaza, ascunde defectele. Un accesoriu colorat insa (cum sunt si celebrele perle lasate mostenire tot de Chanel) atrage atentia asupra a ceea ce vrei sa pui in valoare: marchezi talia cu un cordon colorat, atragi atentia asupra fetei cu un colier fantezie.

„Anul acesta se poarta negru pe negru” – o afirmatie prezenta in aproape toate revistele din acest sezon. Multi uita sa specifice ca, in aceasta formula, o fi negrul unitar, dar texturile sunt cele care jongleaza cu reflexia luminii, care alterneaza intre ele pentru a da relief sau stralucire tinutei. „Negru nu se demodeaza niciodata.” Adevarat, dar modelul rochiei se demodeaza rapid!

„Nu stii ce sa imbraci? Copiaza un look dintr-o revista!”

Si aceasta idee face parte tot din misterele esteticii. Revista de moda e sursa principala de informatie. Realizata asa cum trebuie, poate influenta si transforma nu doar infatisarea unei persoane, ci chiar moda insasi; in timp ce industria blanurilor era in prag de faliment, Anna Wintour – redactorul-sef al revistei Vogue USA – a realizat un numar special pe coperta caruia a pus-o pe Linda Evangelista imbracata intr-o blana albastra. Rezultatul: un adevarat „boom” al vanzarilor in acest sector.

Dar cei care citesc o revista uita ca paginile de moda – aproape ca un adevarat designer – sugereaza, nu dicteaza. Noi nu facem parte din „planeta Tokyo”, unde acei mici asiatici cu apetituri si carduri de credit pe masura intra intr-un magazin cu foaia smulsa din revista si cumpara totul identic. Rezultatul unei astfel de „selectii” e de cele mai multe ori indoielnic – daca nu chiar patetic de-a binelea.

Am putea spune intr-un fel ca, imitand, intri intr-o competitie neloiala cu o fata a carei meserie este sa arate bine. In spatele fiecarei fotografii reusite de moda se ascunde o intreaga echipa care stie cu exactitate ce sa faca pentru ca rezultatul sa impresioneze, o echipa pe care mai nimeni n-o are la indemana.

Un editorial de moda trebuie tratat ca o lectie de scoala. E ca un text din care profesorul te pune sa scoti ideile principale. Trebuie trecut peste fotografie si trebuie preluat doar ceea ce ti se potriveste sau te poate inspira, in functie de personalitatea si statutul tau social.


In this article

Join the Conversation