Imaginatia copiilor

2444 0

Consideri manifestarile copilului ca fiind nocive, daunatoare dezvoltarii lui normale sau, dimpotriva, le incurajezi? Inainte de a interveni este bine sa stii de ce natura ne-a inzestrat cu aceasta capacitate si de cum se manifesta imaginatia la micul scolar.

Imaginatia adultului

Omul are posibilitatea de a-si reprezenta realitatea in doua moduri diferite: direct, asa cum se infatiseaza aceasta si intr-un mod original, care poarta amprenta personalitatii fiecarui individ;

Imaginatia copilului

Copilul, datorita faptului ca dispune de o cunoastere limitata a realitatii, vede lumea extrem de diferit comparativ cu adultul, undeva la limita unde se intalnesc realitatea concreta si imaginatia. Micul scolar este asaltat de realitatea concreta intr-un timp redus, de aceea se refugiaza intr-o lume a visurilor unde totul se petrece asa cum isi doreste el, potrivit gradului redus de cunoastere a realitatii. Imaginatia nu este daunatoare decat in masura in care afecteaza raporturile cu realitatea. De aceea este foarte important ca parintele si educatorul sa limiteze o imaginatie prea bogata si sa-l mentina ancorat pe copil in realitate, fara insa a-i afecta supletea gandirii. Orele de lectura ii ofera invatatorului posibilitatea de a-i pune pe micii scolari in situatia de a distinge realul de imaginar. Este o activitate care poate fi continuata acasa, de parinti. 

Modelul opus
Pe de alta parte, un copil lipsit de imaginatie nu va face decat sa reproduca sau sa copieze ceea ce au spus sau au facut altii, nu va avea puncte de vedere proprii, nu va incerca sa sparga tiparele obisnuite, ci se va multumi sa le reproduca. Personalitatea viitorului adult va avea de suferit deoarece un astfel de individ nu va cauta solutii ingenioase pentru rezolvarea unor probleme legate de munca sau de viata sa. Ii va lipsi ,,substanta” care ofera spiritului o anumita suplete;

  • Prin urmare, lasati-i pe copii sa deseneze din imaginatie, nu le oferiti modele, provocati-i sa scrie texte scurte, apoi compuneri pe diferite teme, solicitati-le cat mai multe intrebari la o problema de matematica sau cat mai multe raspunsuri la o anumita intrebare care vizeaza continutul unui text;
  • Exista o imaginatie creatoare pe care o putem incuraja prin ceea ce stie mai bine sa faca copilul: sa se joace (sa deseneze, sa construiasca, sa scrie texte scurte, sa cante, sa poarte discutii, sa modeleze, sa povesteasca, etc.);
  • Si nu neglija raspunsurile la de ce-urile copilului. Este foarte important sa-i dai un raspuns pe intelesul lui astfel incat sa-i usurezi cunoasterea realitatii concrete si sa-i estompezi fuga in lumea ,,visului”.  

 

 


In this article

Join the Conversation