Lactate bune pentru copilul tau

1253 0

Chiar dupa ce copilul trece de aceasta varsta, laptele se mentine in top. Pentru sugarul mai mare de 6-8 luni, el reprezinta 40-45% din valoarea calorica zilnica, intre 1 an si 5 ani reducandu-se la 25-30%. Peste aceasta varsta, necesarul de lapte ramane in jurul valorilor de 17-20%.

Leader in top

Laptele si derivatele sale prezinta niste atu-uri incontestabile: necesita un mic efort de digestie, sunt complete si reprezinta singura sursa de proteine bogata in calciu. Daca laptele de vaca are un continut de 125 mg% de calciu, branzeturile moi (cum este cea de vaca) au un continut de 160-170 mg%, iar in branzeturile tari (de exemplu, cele din lapte de oaie) pot atinge valori de 5-6 ori mai mari.

Pentru a se absorbi bine, calciul trebuie sa fie insotit intr-o anumita proportie de fosfor. Din acest punct de vedere, raportul optim intre calciu si fosfor il are laptele matern (1,8-2), laptele de vaca beneficiaza de un raport ceva mai mic (1,2-1,4), dar apropiat de acela prezent in oase, ceea ce permite o absorbtie „onorabila”. Doar branzeturile moi si grase (peste 60%) contin mai putin calciu.

Chiar daca laptele de vaca nemodificat trebuie evitat in primul an de viata (existand pericolul sa apara intoleranta la lactoza, alergia la proteinele din lapte etc.), iaurtul si branza de vaci sunt acceptate in meniul copilului inca de la 6-8 luni (lactoza ramane in zer in cea mai mare parte, iar restul dispare prin fermentare). Dupa 10-12 luni, strengarul este pregatit sa digere cascavalul, telemeaua desarata, sana sau chefir.

Nu este nevoie sa fii cioban din tata-n fiu ca sa pregatesti cu mana ta branza proaspata de vaci! Este foarte simplu sa induci si sa accelerezi procesul de coagulare a laptelui pentru a separa zerul de branza. Iata trei modalitati simple de preparare rapida a unei branzici foarte gustoase:

  • Pentru sugar, cel mai simplu mod de preparare este amestecarea laptelui cu lactat de calciu. Se ia un litru de lapte integral pasteurizat, caldut si se amesteca bine cu 8 tablete de calciu lactic (0,500 g/tableta). Se fierbe apoi la foc moale si se lasa, fara amestecare, pana se incheaga. Dintr-un tifon, pe care l-ai fiert in prealabil (pentru a-l steriliza) faci un saculet in care strecori laptele coagulat. Continutul care se aduna in tifon il pui la scurs. Pentru sugarii intre 6 si 8 luni, branza astfel obtinuta se paseaza printr-o sita bine oparita, devenind astfel mai usor de inghitit.
  • Branza de vaci mai poate fi facuta si din lapte pasteurizat incalzit in care se toarna un borcanel de iaurt la 1 kilogram de lapte. Amestecul se fierbe apoi la foc mic, pana se incheaga.
  • Pentru copiii mai mari, daca avem la dispozitie lapte de vaca „sigur”, adica proaspat si de la vaci sanatoase, se poate prepara o branza de vaci foarte gustoasa: 500 ml de lapte crud se pun la prins intr-un vas curat, intr-o incapere calda, pana a doua zi (10-12 ore). Apoi se fierb 500 ml de lapte si, cand lichidul a clocotit bine, se rastoarna peste laptele prins deja. Se ia de pe foc si se amesteca numai la suprafata si la margine. Cand s-a separat branza, se trece printr-o sita sau printr-un saculet de tifon si se lasa la scurs. Zerul ramas nu se arunca, ci poate fi folosit ca lichid de supa, caci este foarte bogat in saruri minerale si lactoza.

Dupa ce a prins gustul branzei pregatite in casa, e timpul sa-i „delectezi” papilele gustative si cu alte branzeturi mai pretentioase.

Casul si urda sunt printre primele care pot intra in meniul copilului, inca de la 9-10 luni. Ele sunt usor de digerat si intra intr-o multime de preparate, care mai de care mai gustoase.

Branza telemea se prepara cu labferment – cheagul natural fiind mai dens si mai greu de digerat. Prin definitie, telemeaua este destul de sarata (producatorul vrea ca ea sa „expire” cat mai tarziu), fiind obligatorie desararea inainte de a fi folosita la pregatirea diverselor mancaruri pentru Praslea.

Branza obtinuta prin presare la rece (branza de Olanda) contine putina apa, dar are mult calciu. Iar cea obtinuta prin presare la cald (cascaval, Emmental etc.) are un continut bogat in calciu si fosfor, iar proteinele sunt si ele in cantitate mare (peste 30 g%).

Iaurtul si laptele fermentat rezulta din acidifierea biologica cu bacterii de fermentatie (lactobacillus bulgaricus, streptococcus thermophilus, lactobacillus casei, acidophilus s.a.). Aceste microorganisme nu numai ca „fabrica” iaurt, dar sunt prietenoase si cu celelalte bacterii ce populeaza intestinul omului, ajutandu-le chiar sa se refaca dupa ce au fost supuse unor „terapii soc” (tratamente cu antibiotice).

De ce avem nevoie sa se refaca flora bacteriana? In primul rand pentru ca ea produce pentru noi vitamina K (esentiala in sinteza factorilor de coagulare) si in al doilea rand, pentru ca o flora intestinala normala impiedica dezvoltarea unor germeni agresivi care pot ajunge incidental in colon.

  • O ceasca de lapte pasteurizat caldut (40º C) se amesteca cu o lingurita cu varf de iaurt (maia), dupa care se lasa sa stea acoperit, intr-un loc caldut. Pentru a grabi „fermentare”, ceasca se poate pune intr-un vas cu apa calduta, pe care il invelesti cu un prosop. Daca iaurtul a iesit bine legat, se poate pastra o cantitate mica (1-2 lingurite) pentru pregatirea urmatoarei portii.


In this article

Join the Conversation