Nicio masa fara paine

679 0

Nutritionistii nu inceteaza sa explice ca a consuma produse de panificatie nu inseamna automat „cura de ingrasare”. Painea – in cantitati rezonabile, desigur – nu ar trebui sa lipseasca din meniul copilului tau.

„Chiar daca painea alba este mai aratoasa si poate mai gustoasa, este bine ca micutul sa prinda gustul painii din faina integrala si, dupa 2-3 ani, al celei negre sau cu seminte”, spune dr. Gina Palicari, reputat medic pediatru si nutritionist.

„Faina integrala este mai sanatoasa, contine mult mai multe fibre din tarate si din germenii de grau – fibre care se pierd in prepararea fainii albe – si oligoelemente, adica fier, magneziu, cupru, fosfor, zinc, vitamina B1, B2, B6, foarte utile pentru o dezvoltare armonioasa a copilului”.

Orice aliment contine un numar de kilocalorii si, daca este consumat excesiv, poate duce la ingrasare. Insa isteria actuala care scoate painea drept tap ispasitor pentru colaceii de grasime in plus nu-si are justificare.

Pustiului i se numara bucatelele de paine insa bea zilnic litri de „racoritoare” si consuma dulciuri la kilogram! O felie de paine aduce 40 kilocalorii, in timp ce o „ciocolatica nevinovata” ii furnizeaza de aproximativ zece ori mai multe calorii.

Pe masura ce nazdravanul creste, necesarul sau caloric se mareste si el, insa nu intr-un ritm impresionant: daca in primul an pruncul isi tripleaza greutatea de la nastere, intre varsta de 2 ani si adolescenta, micutul castiga anual aproximativ 2-3 kg in greutate si 6-7 cm in inaltime.

Pentru a afla, orientativ, necesarul de calorii al copilului tau, exista o formula simpla: necesarul zilnic de calorii: 1000 + 100 ´ varsta in ani. Mai mult de jumatate din aceste calorii trebuie sa-i fie oferite copilului sub forma de carbohidrati.

Pentru a-l feri de eventualele probleme ce pot aparea, nu-i oferi paine inainte de varsta de opt luni, intrucat organismul nu este inca pregatit s-o digere, te sfatuieste dr. Palicari.

„La 2-3 anisori, este suficient sa manance o felie de paine nu prea groasa la masa, cantitate care se dubleaza dupa 3-4 ani. Asadar, nu-l forta cu nici un chip – organismul lui stie cat sa ceara! O felie de paine poate fi inlocuita cu o jumatate de cana cu paste fierte – spaghete, macaroane – doi-trei biscuiti sarati sau, si mai bine, cu o jumatate de cana de 200 g cu cereale pentru micul dejun”.

Cantitatile excesive de paine sau fainoase nu sunt recomandate, deoarece pot duce la inlocuirea altor alimente pretioase si pot limita absorbtia calciului si a altor oligominerale.

In this article

Join the Conversation