6 recomandari pentru o dieta echilibrata

1246 0

Bazează-te pe alimente  bogate în acid folic, vitaminele B și D, acizi grași omega-3 și fitochimicale – aceste substanțe biologice active, care se regăsesc în vegetale, dau plantelor savoare și aromă și au efecte benefice asupra organismului uman (întăresc sistemul imunitar, neutralizează acțiunea radicalilor liberi, scad colesterolul, reduc anxietatea). Iată 6 aliați în lupta cu stresul.

6 recomandari pentru o dietă echilibrată

Ceaiul verde Conține un aminoacid (tanin) care s-a dovedit că reduce starea de încordare și anxietatea. Două căni de ceai verde, consumate în decursul zilei, te vor relaxa și-ți vor da o stare de vioiciune, așa încât să poți face față unei noi zile solicitante, chiar și după o noapte de nesomn. Totuși, deoarece conține și cafeină, ar fi bine să consumi aceste două căni de ceai până la orele amiezii.

Cerealele fortificate Începe-ți ziua cu un bol de cereale integrale, bogate în vitaminele din grupul B – inclusiv acid folic (B9), tiamină (B1), B6 și B12. Acestea contribuie major la secreția de serotonină. Studiile arată că o dietă abundentă în aceste vitamine reduce în mod real anxietatea. Alte alimente bogate în complexul de vitamine B sunt spanacul, bananele sau carnea de pasăre.

Iaurtul ca și laptele, conține triptofan, un aminoacid ce contribuie la producerea serotoninei și, prin urmare, are un efect calmant asupra sistemului nervos. În consecință, ajută la relaxarea organismului și combate anxietatea, așa că seara, după ce l-ai dus pe cel mic la culcare, mănâncă o cană de iaurt semidegresat.

Fructele de pădure. Studiile arată că în special căpșunile și afinele protejează vasele de sânge ale creierului împotriva inflamațiilor așa încât să „funcționezi” la potențial maxim. Fructele de pădure conțin flavonide, cum ar fi antocianii (pigmenți care dau fructelor culoarea roșie sau albastră), ce acționează în organism ca niște mici soldăței. Un alt tip de flavonid este quercitina, care se regăsește în ceapă, mere și grepfrut.

Peștele La fel ca și restul alimentelor bogate în acizi grași omega-3, reduce nivelul de cortizol, hormonul stresului. Relaxează vasele de sanguine și, prin urmare, scade tensiunea arterială. Peștii precum somonul, tpinul și halibutul sunt bogați în Omega-3, la fel ca și alimentele fortificate cu DHA, un tip de acid gras omega-3 (iaurtul, laptele etc)

Cacaua și ciocolata neagră sunt bogate în falvonide. Studiile arată că cei care consumă aproximativ jumătate dintr-un baton de ciocolată neagră la fiecare trei zile prezintă la analizele de sânge mai puțini markeri ce trădează existența unui proces inflamator în organism. Alege ciocolata care are minimum 60% cacao. Iar dacă îți este teamă că îți va afecta silueta, atunci pur și simplu presară cacao în iaurt sau în lapte.

Foto: Guliver/ Thinkstock

Sursă: revista MAMI, martie 2014

In this article