Prof. Univ. Dr. Gheorghe Mencinicopschi: ,,Copiii au nevoie de proteine care sa-i tina vioi, sa le dea energie si sa-i ajute sa creasca” (II)

790 0


Reporter:
Care ar fi alimentele esentiale pentru un bun sistem digestiv al copilului, mai ales acum in perioada primaverii?

Gheorghe Mencinicopschi: Este important ca fructele si legumele sa-si pastreze proprietatile esentiale pentru a avea un efect benefic asupra sistemului digestiv. Pentru ca vitaminele vitale sa nu fie irosite este de preferat sa le mincam crude. In plus, pentru legume si fructe trebuie avute in vedere urmatoarele: sa fie cumparate crude, numai in cantitati necesare si pastrate un timp scurt la rece; sa fie pregatite cu putin timp inainte de a le consuma, spalate bine, sa nu fie lasate in apa. Legumele trebuie taiate numai dupa spalare si nu trebuie fierte mult.

Legumele si fructele contin multe vitamine.

  • Vitamina A o gasim in: piersici, morcovi si spanac
  • Vitamina C in: mere, lamai, mure, ardei grasi
  • Vitamina E in: fragi, ardei gras, spanac, salata
  • Vitamina B in: caise, pepeni galbeni, mere, fasole boabe, broccoli, banane, fasole verde, salata.

Mineralele si oligoelementele se regasesc in numeroase legume si fructe:

  • Sodiu in stafide si morcovi
  • Potasiu in: mere, piersici uscate, stafide, spanac, cartofi
  • Calciu in: piersici, fasole boabe, spanac
  • Fosfor in: stafide, piersici uscate, fasole boabe, spanac
  • Magneziu in: piersici uscate, spanac
  • Fier in: piersici si prune uscate, mure, fragi, fasole boabe, spanac.

Fibre de celuloza se gasesc in: mei, ovaz, pere, capsuni, fasole uscata, orez nedecorticat, fructe salbatice, fruct uscate, mazare, linte si fasole verde.


R:
Care ar fi cele mai potrivite alimente pe care parintii ar trebui sa le le dea celor mici atunci cand merg la gradinita, la scoala pentru a evita probleme digestive?

G.M: Copiii au nevoie de proteine care sa-i tina vioi, sa le dea energie si sa-i ajute sa creasca (10-15% din caloriile lor zilnice ar trebui sa provina din peste, pui si carne slaba).

Adauga multi carbohidrati, care elibereaza energia lent (50% din caloriile zilnice ar trebui sa provina din cereale, paine, paste si orez). Painea integrala contine mai multe fibre si vitamine B. Sa nu lipseasca alimentele bogate in calciu, indispensabile pentru crestere, dinti si oase – cantitatea zilnica recomandata este de 700 mg (jumatate de litru de lapte, doua iaurturi sau 80 g de cascaval).
Da-i fructe si legume, pentru vitamine si minerale – ideal ar fi sa manance fructe si legume de cinci ori pe zi. Putina grasime nu strica (de cel mult doua ori pe zi) – tartinele sa fie unse cu unt. In plus, are voie sa manance putin kaiser sau cascaval.

Redu-i continutul de sare – copiii sub 14 ani ar trebui sa consume intre trei si sase grame pe zi; foloseste sare iodata. In principiu, pachetul lui pentru scoala ar trebui sa contina un sandvis din paine integrala sau lipie cu ton, pui, ou sau branza cu salata, un fruct, ceva dulce si un iaurt.

In this article

Join the Conversation