Sarcina si silueta

197 0

E fireasca intrebarea, ca doar nu vei naste un copil de 12 kg! Din cele 10-12 kg cat ar trebui sa iei pana la sfarsitul sarcinii, „se depun” sub forma de grasime doar maximum 3 kg! Restul sunt impartite dupa cum urmeaza:

  • Greutatea copilului – aproximativ 3000 de grame
  • Placenta – cam 600 de grame
  • Lichidul amniotic – 1000 de grame
  • Uterul la termen – cam 1000 de grame
  • Sanii – cresc cu circa 600-1000 grame
  • Volum de sange suplimentar – aproximativ 1500 grame (de aceea ai luat supliment de fier!)
  • Volum crescut de fluide – cam 1500 de grame
  • Rezerve de proteine si grasimi – 1500-3000 de grame.

Poti pierde 9 kg (plus greutatea copilului) din totalul castigat, la doar doua saptamani de la nastere. Iar daca ai o alimentatie echilibrata, fara (multe) dulciuri si grasimi, poti sa atingi greutatea de dinaintea sarcinii cam in patru luni.

Si daca iau mai putin in greutate?

Tine minte ca pentru a creste sanatos, bebelusul tau are nevoie de hrana (sanatoasa) si de aceea trebuie sa mananci suficient! Daca nu iei in greutate cat ar trebui, exista riscul ca micutul sa cantareasca putin la nastere (mai putin de 2500 de grame). Greutatea mica la nastere este o cauza majora de mortalitate si poate determina numeroase probleme de dezvoltare, fizice si psiho-emotionale, in copilarie.

Daca ar fi vorba numai despre greutatile pe care le intampini tu (dureri de spate, varice, oboseala, dureri de picioare, uneori chiar diabet zaharat si hipertensiune arteriala), multele kilograme in plus n-ar fi de speriat, insa din cauza lor poate suferi si bebelusul!

Un copil care cantareste mult (mai mult de 4000 de grame) poate face nasterea naturala foarte dificila, de multe ori fiind necesara operatia cezariana. De asemenea, exista o corelatie intre greutatea la nastere si greutatea la varsta adulta: copiii care cantaresc mult la nastere au risc mai mare sa fie supraponderali mai tarziu.

Asadar, daca mai ai cateva luni bune pana nasti si ai observat ca te ingrasi, ia toate masurile sa nu mai „cresti”: urmeaza o dieta sanatoasa, elimina mancarurile sarate si pe cele semipreparate, redu cat poti de mult dulciurile si grasimile si nu uita sa te plimbi si sa faci exercitii usoare (daca medicul iti permite).

In primele trei luni ar trebui sa te ingrasi doar 500-600 de grame pe luna. Cresterea cea mai rapida in greutate se va produce in al doilea trimestru – cam 800-1200 grame pe luna, astfel ca in luna a sasea ar trebui sa ai cam sase kg in plus. De acum incolo, n-ar trebui sa depasesti 500 de grame pe saptamana!

Cresterea totala in greutate pe parcursul sarcinii trebuie sa fie cuprinsa intre 10 si 12 kg. Insa aceasta valoare variaza, in functie de greutatea ta dinaintea sarcinii (corespunzatoare varstei si inaltimii tale). Daca erai foarte slaba inainte, sarcina ar trebui sa-ti aduca un plus de la 12 la 18 kilograme. Daca insa ai pornit cu o greutate destul de mare fata de cea "ideala", trebuie sa nu te ingrasi prea mult – maximum 8-11 kg.


In this article

Join the Conversation