Alimentaţia în sarcină. Fructe bune de… evitat

9057 0

Da, ştim, toate recomandările pentru un regim de viaţă sănătos, din care vitaminele nu au voie să lipsească, evident că include fructele. Lăudate şi în mod cert preferate oricăror alte surse de vitamine, există şi situaţii în care anumite fructe trebuie evitate.

Ananasul
Deşi nu există cercetări exacte ori studii amănunţite şi relevante, pentru siguranţa ta şi a bebeluşului din burtică este bine sa nu incluzi in alimentatia in sarcina ananas şi papaya. În ceea ce priveşte ananasul, acesta are un conţinut semnificativ de bromelaină, o substanţă care poate provoca înmuierea colului uterin, rezultatul nedorit fiind declanşarea prematură a travaliului. Este adevărat, cantitatea consumată ar trebui să fie destul de mare pentru a produce acest efect, dar – cum paza bună trece primejdia rea – este de preferat ca ananasul să fie evitat mai cu seamă în ultimul trimestru de sarcină.

Papaya
Cu toate că are un conţinut mare de acid folic (benefic în sarcină), de fibre, vitamine şi minerale, exoticul fruct papaya trebuie şi el ocolit din motive de prudenţă. Şi asta din două motive. Pe de o parte pentru că are proprietăţi contraceptive, care opresc activitatea progesteronului. Pe de altă parte, seminţele de papaya conţin latex, iar latexul, la rândul lui, conţine două substanţe (prostaglandină şi oxitocină) care pot provoca apariţia contracţiilor de travaliu. Aşadar, fără papaya în al treilea trimestru de sarcină ! În schimb, poţi consuma cu moderaţie papaya bine copt în primul trimestru de sarcină, deoarece este bogat în vitamina C.
Unii medici sunt de părere că în ultimul trimestru de sarcină ar trebui să renunţi şi la struguri deoarece aceştia conţin substanţe care pot creşte temperatura.

Interdicţii dictate de boli asociate
Recomandarea de evitare a ananasului, fructului de papaya şi strugurilor este general valabilă pentru femeile însărcinate. Însă există şi o multitudine de situaţii, specifice fiecăreia în parte, în care din cauza unor afecţiuni cronice sau temporare, consumul anumitor fructe este interzis.

  • Dacă suferi de constipaţie, oricât de… poftă ţi-ar fi, abţine-te de la consumul bananelor şi afinelor pentru că nu poţi decât să-ţi înrăutăţeşti situaţia.
  • La cealaltă extremă, dacă te confrunţi cu un episod diareic, situaţia este şi mai „dramatică”. Până nu te dregi n-ai voie să pui gura pe nici un fel de fruct.
  • Dacă, din păcate, ai fost diagnosticată cu diabet, mai mult ca sigur că ştii deja faptul că fructele cu un indice glicemic mare nu pot fi incluse in alimentatia in sarcina: strugurii, perele, curmalele, stafidele sau smochinele.
  •  Suferi de probleme gastrice (o gastrită comună sau ulcer)? Atunci ia-ţi „adio” de la fructele acre şi tari precum merele, portocalele, lămâile, prunele, gutuile sau grapefruit.
  • Eşti nefericita posesoare a unei diskinezii biliare? Atunci nu uita că nucile, alunele şi migdalele sunt şi ele tot fructe şi că îţi sunt categoric interzise.

Atenţie la sucurile din fructe!
Dacă ai convingerea nestrămutată că un pahar de suc de fructe proaspăt stors este sănătate curată, vei fi dezamăgită să afli că, nepasteurizat, nu are puterea să te ferească de bacterii precum salmonella sau E. coli. Pe perioada sarcinii refuză-ţi fresh-urile de la restaurante şi terase, dar şi sticluţele din plastic de la supermarket care conţin „suc proaspăt stors”. Pentru o vreme alege sucurile pasteurizate la cutie, după ce ai verificat că acestea conţin 100% fruct.

 


In this article

Join the Conversation