Ce trebuie sa stii despre obezitatea la copii

588 0

Obezitatea la copii, cresterea greutatii corporale cauzate de tesutul adipos, este una dintre cel mai des intalnite problemele de sanatate din Romania – cu aproximativ cinci milioane de copii care sufera de obezitate infantila. Situatia este dramatica si la nivel mondial: inca din 2009 Organizatia Mondiala a Sanatatii avertiza ca obezitatea la copii a depasit subnutrita.

Obezitatea este un factor de risc pentru boli cardiovasculare, hipertensiune arteriala, apnee in somn, diabet zaharat etc.

Obezitatea la copii: cauze

Principalele cauze ale obezitatii infantile sunt:

Lipsa exercitiilor fizice, sedentarismul excesiv (statul prea mult in fata televizorului de la varste foarte fragede a adevenit o cauza importanta a acestei boli);

Consumul in exces al caloriilor, grasimilor si al zaharurilor. Pentru ca zaharul este unul dintre alimentele preferate, dar atat de nesanatoase, ale copiilor incearca sa-l inlocuiesti cu miere sau siropuri cu beneficii pentru sanatate – acestea pot deveni inlocuitori de zahar pe gustul celor mici. 

Predispozitie genetica

Dincolo de cele trei cauze mentionate anterior, obezitatea la copii este insa o boala complexa, iar specialistii au ajuns la concluzia ca nu poate fi determinata o singura cauza a obezitatii, ci este vorba de un cumul de factori de ordin psihologic, emotional, cultural si comportamental.

Predispozitia genetica

Fiecare om se naste cu un anumit tip de corp, cu un anumit metabolism si predispozitii. Predispozitia genetica influenteaza aportul caloric, pierderile de energie, dar nutritionistii spun ca astfel de predispozitii sunt absolut normale, ca fiecare persoana este diferita de cealalta. Asa ca trebuie sa tii cont de predispozitiile copilului tau atunci cand ii stabilesti alimentatia.

Lipsa de miscare

Copiii au nevoie de miscare pentru a-si consuma energia si pentru a se dezvolta cat mai armonios. Practicarea unui sport, o plimbare, gimnastica zilnica sunt binevenite si chiar obligatorii pentru ei. De asemenea, este nevoie de un control strict al timpului petrecut in fata televizorului sau in "compania" noilor tehnologii. Te-ai gandit, de exemplu, de cat exercitiu fizic are nevoie copilul de doi ani?

Mancarea tip fast – food

Se prepara rapid, este ieftina si are gust bun. Este o varianta practica pentru momentul zilei in care vii tarziu de la birou si stii ca nu ai pregatit nimic de mancare. Dar este o alimentatie fara vitamine pentru copii, proteine si substante necesare dezvoltarii lor armonioase. Roaga-ti partenerul sa-ti dea o mana de ajutor – poate sa petreaca ceva timp afara cu copilul – cat timp tu prepari mancarea.

Obezitatea la copii: 3 sfaturi utile

Nu ignora problemele de greutate ale copilului pentru ca obezitatea evolueaza, iar copilul va ajunge un adult supraponderal. urmarile nu sunt doar la nivel fizic, ci si psihic si social.

Organizeaza mese in familie in mod regulat si include mancaruri cat mai sanatoase. In acest fel il inveti sa aprecieze si sa respecte nu doar ritualul mesei, ci si mancarurile sanatoase pe care le gatesti.

Limiteaza orele in care copilul sta in fata ecranelor si monitoarelor.


In this article

Join the Conversation