De ce nu poti avea un regim alimentar sanatos?

370 0

O mama are o responsabilitate imensa: ea trebuie sa aiba grija de tine si sa te invete tot ce trebuie sa stii in viata. Ea iti spune ce e bine si ce e rau in relatiile cu oamenii, te pregateste pentru tot ce inseamna un cuplu.

Tot ea se ingrijeste ca tu sa fii bine hranita, sa ai obrajorii rumeni si sa nu sari peste nici o masa, in timp ce ea e intr-o continua dieta. Dupa ani si ani, ajungi sa te intrebi de ce nu poti fi si tu ca suratele tale: de ce ele pot sa se abtina de la tentatiile culinare si tu nu? Sau de ce flamanzesti cat e ziulica de lunga? De ce nu ai un regim alimentar sanatos?

Cercetatorii au descoperit faptul ca atitudinea mamei fata de mancare se transmite din generatie in generatie. Cu alte cuvinte, mecanismul procesului tau de hranire – influentat de relatia mamei tale cu mancarea – , este format din niste reguli care se aplica in subconstientul tau. Identifica-le si demonteaza-le!

Tipul nr. 1 – „Dolofana mamei…!”

Daca obrajorii tai erau rotunzi si rumeni in copilarie, cu siguranta ca ai auzit aceste cuvinte de nenumarate ori (si te-au ciupit toate matusile de ei), in special de la a ata mama, a carei intentie era doar sa-si arate dragostea catre tine. Insa tie ti-a intrat in cap c-ai fi grasuna, gind care nu te-a parasit nici mcar atunci cind ai inceput sa te lungesti intr-un an cat altele in trei. Se prea poate totodata sa ai o mama care sa se fi ingrijit inca din copilarie ca tu sa arati bine cand te faci mare si atunci a incercat sa te tina la distanta de deserturi delicioase sau ti-a facut observatie atunci cand ai mai cerut o felie de tort. Si avea dreptate, deoarece alimentatia din adolescenta poate afecta dezvoltarea si maturizarea. Dar oare dieta impusa de mama ta era cea potrivita? Se vede treaba ca nu, daca cumva esti atrasa de dietele prin infometare, dupa episoade lungi de mancat in nestire.

E timpul sa-ti schimbi atitudinea! Pentru a avea un regim alimentar sanatos, primul pas consta in a uita trecutul, altfel este imposibil sa treci la un regim de viata echilibrat si mai ales permanent. Tu, cea de astazi, esti stapana pe tine si alimentatia ta. In plus, nu exista cei doi ochi care pandesc ciocolata. Te-ar ajuta de asmenea o discutie cu mama ta: fiindca ea a fost cea care ti-a sadit in minte teama de a lua in greutate, tot din gura ei va trebui sa auzi ca nu esti deloc grasa. S-ar putea ca tu sa ai greutatea ideala, iar ea sa nu ti-o spuna considerind ca te-ai facut mare si tu stii asta. Desigur, o sa-ti spuna in continuare ca trebuie sa te „feresti” de anumite tentatii pentru a-ti pastra silueta. E important sa o intrebi despre obiceiurile culinare ale familiei tale (inclusiv daca exista mai mult de o persoana predispusa catre obezitate). Nu in ultimul rand, vei putea observa daca emotiile negative pe care tu le experimentezi vizavi de mancare ii apartin.

Tipul nr. 2 Mancai pe canapea la TV?

In unele familii, mai ales cele numeroase, se obisnuieste sa se ia masa in jurul masutei de cafea. In timp, acest obicei devine reflex; de fiecare data cand te asezi la televizor, simti nevoia sa mananci ceva.

Tipul nr. 3  Regim de austeritate

Daca ai trait in vremurile in care oamenii stateau la cozi pentru a cumpara o bruma de alimente, se poate sa fi crescut cu ideea ca mancarea – desi obligatorie -, este costisitoare, si ca atare, nu trebuie sa faci risipa.

Dar lucrurile s-au schimbat, nu-i asa? Acum se gasesc de toate, iar venitul tau e bunicel. Cu toate astea, nu investesti cine stie ce in hrana, pe criteriul ca „e doar mancare” si atat. Ceea ce inseamna ca nu cumperi neaparat mancare sanatoasa si iata cum apar deviatiile de la un regim alimentar sanatos.
Informeaza-te mai bine cu privire la mancare, apoi reconfigureaza-ti dieta. Poate ca ti se va parea ca vei cheltui mai multi bani cumparind alimente proaspete, insa te vei simti mult mai bine.

 


In this article

Join the Conversation