Insomnia – întrebări frecvente și cum să o tratezi

171 0

De cele mai multe ori, insomnia este asociată cu lipsa somnului, însă această tulburare se caracterizează și prin alte simptome, care nu ar trebui ignorate. Persoanele care se trezesc în mod repetat în timpul nopții sau prea devreme dimineața suferă de un anumit tip de insomnie.

Cei care au insomnie se simt obosiți dimineața, lipsiți de energie, iar activitatea lor din timpul zilei poate fi afectată de această stare de oboseală permanentă. Insomnia poate fi cauzată de afecțiuni psihiatrice și medicale, de obiceiuri nesănătoase, de consumul anumitor substanțe, dar și de factori biologici.

Cât poate să dureze insomnia?

Insomnia acută apare din cauza anumitor circumstanțe care te afectează pe termen scurt. Spre exemplu, anumite persoane nu se pot odihni în noaptea de dinaintea unui examen sau în momentele în care sunt stresate. Mulți oameni s-au confruntat cu acest tip de tulburare a somnului care se rezolvă de la sine, fără tratament.

Insomnia cronică se manifestă de cel puțin trei ori pe săptămână și durează aproximativ trei luni. Ea apare atunci când lucrezi în ture de noapte, când ai un program haotic sau când iei anumite medicamente care îți provoacă tulburări de somn. Pentru insomnia cronică există diverse forme de tratament care te pot ajuta să ai un somn sănătos.

Care sunt cauzele insomniei?

Există multe afecțiuni medicale (unele ușoare și altele mai grave) care pot duce la insomnie, iar printre cele mai des întâlnite se numără: alergiile, sinuzita, refluxul gastro-intestinal, astmul, artrita și durerile cronice.

Anxietatea îți poate provoca de asemenea stări de insomnie, în momentele tensionate, atunci când te simți copleșit de responsabilități, când te gândești prea des la evenimente din trecut sau ești îngrijorat prea mult pentru evenimente din viitor.

Insomnia poate fi declanșată și de un de stil de viață nesănătos. Pentru un somn liniștit nu este recomandat să lucrezi noaptea, să petreci foarte mult timp în fața laptopului, să bei cafea seara sau să mănânci mâncare picantă la ore târzii. De asemenea, și consumul de alcool și nicotină afectează somnul.

Cât ar trebui să dormi în mod normal?

În funcție de înaintarea în vârstă, programul de somn se modifică treptat. Dacă nou-născuții dorm între 14 și 17 ore, adolescenții ajung să se odihnească în timpul nopții câte 8-10 ore, iar adulții ar trebui să doarmă 7-9 ore. Cel mai puțin dorm bătrânii – aproximativ 7 ore pe noapte. Studiile au dovedit că oamenii dorm aproape o treime din viață, însă calitatea somnului este extrem de importantă pentru o speranță de viață mai lungă.

Este bine să dormi câteva ore în timpul zilei?

Chiar dacă uneori somnul de câteva ore din timpul zilei poate fi util, se pare că acesta îi poate afecta pe unii oameni. Un astfel de program poate induce în confuzie creierul, care nu mai înțelege orarul tău de somn. Dacă încerci să dormi în timpul zilei sau dacă programul tău se schimbă periodic, ceasul corpului tău nu va mai funcționa corect.

Te ajută melatonina să dormi mai bine?

Mulți oameni care se confruntă cu insomnia au apelat la suplimentele pe bază de melatonină. Ce este melatonina? Este un hormon secretat de glanda pineală a creierului și are un rol important în inițierea și menținerea somnului. Suplimentele de melatonină se găsesc în plafar, în farmacii, dar și în anumite produse, cum ar fi  nucile, cireșele, lactatele și uleiul de măsline. Melatonina este un puternic antioxidant și nu are efecte negative asupra organismului, spre deosebire de somnifere, care creează o stare de dependență.

Insomnia – Tratament

Dacă insomnia persistă și continui să te simți obosit de-a lungul zilei, ar trebui să ceri ajutorul unui medic. Insomnia poate fi tratată prin mai multe metode, în funcție de cauzele apariției sale. Există tratamente psihologice, bazate pe terapii de relaxare, controlul stimulilor, tehnici de meditație, hipnoză și yoga, însă poți apela și la un tratament medicamentos, recomandat de specialiști.

Pe lângă asta, îți poți transforma stilul de viață într-unul mai sănătos: poți face exerciții fizice în timpul zilei, poți muta televizorul din dormitor, poți renunța la fumat și la consumul de alcool înainte de culcare. O dietă echilibrată și suplimentele pe bază de melatonină sunt de asemenea o soluție în tratarea insomniei.

Studiile au dovedit că aproximativ 30% din populație are din când în când probleme cu somnul, așa că dacă ai avut o noapte în care nu te-ai odihnit bine, nu ai de ce să te îngrijorezi. Claxoanele mașinilor, lumina televizorului sau certurile vecinilor sunt doar câțiva factori care îți pot tulbura somnul ocazional, așa că în astfel de condiții nu ai nevoie de un tratament pentru insomnie.

 

Sursa: Digital Workforce

Sursa foto: Pexels

In this article