Interviu cu Prof. Univ. Dr. Gheorghe Mencinicopschi: ,,Suntem sclavii papilelor noastre gustative”

568 0

In luna ianuarie, Prof. Univ. Dr. Mencinicopschi a lansat o noua carte ,,Si noi ce mai mancam?”, in care evidentiaza o problema ce poate avea consecinte negative asupra sanatatii micutilor: falsificarea de alimente. Alimentele falsificate sunt produse a caror compozitie originala a fost modificata prin adaugarea de aditivi (E-uri). Cartea ne da si cateva sugestii legate ceea ce ar trebui sa fie consumat spre beneficiul organismului

Reporter: Ati lansat o noua carte in care afirmati ca ,,mai intai, mancam alimentul cu ochii”. Cum poate o mama sa faca pentru copilul ei mancarea sanatoasa, de acasa, la fel de atractiva ca cea de la, spre exemplu, fast-food-uri?

Gheorghe Mencinicopschi: Tot ce e frumos si gustos nu inseamna ca e si sanatos. Noi consumam alimentul mai intai cu ochii. Mancandu-l, constatam ca e savuros si il catalogam ca fiind bun, fara ca simturile noastre sa ne spuna daca are sau nu valoare nutritional.

Cele mai „rele” alimente sunt cele care au grasimi si zaharuri in exces, acestea fiind surse de „calorii goale”. Alimentele de genul junk food, chipsuri, pufuleti, biscuiti, mezeluri, produse de patiserie contin foarte multe calorii, putine proteine si saruri minerale. Lipsa nutrientilor duce la ingrasare, iar complicatiile obezitatii duc la diabet si boli cardiovasculare.
Pe langa faptul ca nu ne dau substante nutritive, le „fura” si pe putinele pe care le avem in corp, consumand rezervele de vitamina B, magneziu sau crom. O alimentatie nediversificata poate duce si la carente vitaminice, lipsa vitaminei B1 fiind cea mai des intalnita. De aceea, multe persoane sunt agitate, le lasa memoria, iar aceste simptome pot fi confundate cu o boala psihica si sunt tratate gresit. La copii, lipsa de calciu in organism ii afecteaza cresterea si poate duce la rahitism.

Incercati sa aranjati mancarea in farfurie in forme diverse care sa bucure ochiul copilului, el fiind atras de culori si forme, lasati-l sa atinga mancarea. Folositi vesela si tacamuri cu desene, personaje sau forme viu colorate si atractive pe care le gasiti in comert.


R: Cum ar trebui sa arate un regim alimentar sanatos pentru copii, luand in considerare trei mari grupuri: bebelusi, prescolari, scolari? Avand in vedere ca sunt in crestere, cum pot mamicile sa ii hraneasca sanatos fara sa destabilizeze organismul inca in formare al copiilor?

G. M.: O alimentatie sanatoasa inseamna consumarea a diferite alimente apartinand grupurilor alimentare de baza: proteine, precum carnea, ouale si legumele, lactate, fructe si legume, cereale, precum painea si pastele fainoase, grasimi si dulciuri. Desi pare simplu, nu este intotdeauna usor sa se stabileasca un regim adecvat fiecarui individ.

Sunt contraindicate cu desavarsite orice suplimente, minerale sau vitamine la copii in ideea ca nu strica sa fie mai rezistenti. Exceptie fac doar copiii diagnosticati cu carente de acest tip.

Alt aliment periculos in dieta copiilor este sucul de fructe, de multe ori acesta fiind preparat in locul apei sau laptelui. Consumat in exces de copiii intre 2 si 5 ani, poate duce la incetinirea cresterii si la obezitate, de aceea, cantitatea zilnica nu trebuie depaseasca 100 ml (1/4 pahar) la sugari si maxim 1 pahar la scolari.

R: Care sunt pericolele la care sunt expusi copiii, daca in alimentatia lor sunt incluse si produse falsificate?

G. M.: Efectul produselor falsificate asupra copiilor este si mai puternic deoarece un copil invatat cu alimente dulci sau grase va fi cu greu dezobisnuit de obiceiul de a consuma aceste produse in favoarea fructelor si a legumelor sanatoase. Mare parte dintre acesti copii ajung obezi la maturitate. Efectele negative asupra sanatatii nu vor incetata sa apara peste ani: colesterol crescut, indice glicemic mare, ingrosarea vaselor de sange.

R: Care ar fi avantajele hranirii copilului cu mancaruri facute in casa? Exista si dezavantaje?

G. M.: Avantajul mâncării gătite acasă este că ştiţi exact ce ingrediente conţine şi aveţi şansa să îi oferiţi o serie de noi arome copilului dumneavoastră, lărgindu-i simţul gustului şi obişnuindu-l cu gustul mâncării gătite. Acest lucru îl face mai deschis spre a încerca alimente noi mai târziu.


R: Unele mamici exclud carnea din alimentatia copiilor, considerand-o nociva pentru acestia. Este corespunzatoare o astfel
de alimentatie, exclusiv vegetariana, pentru un organism in plina dezvoltare?

G. M.: Regimul vegetarian satisface nevoile copiilor si tinerilor si sta la baza unei cresteri si a unei dezvoltari normale.

Dietele vegetariene sunt slabe in grasimi, colesterol sau proteine de origine animala si contin foarte multe vitamine si minerale. Riscurile de obezitate in viitor, boli de inima, diabet, hipertensiune arteriala, osteoporoza sau cancer (in special cancer la plamani sau colon) sunt mult mai reduse.

R: In ce masura ar fi potrivita obisnuirea copilului cu o alimentatie cu produse de tip bio?

G. M.: Nu orice mancare ecologica e si buna pentru sanatate. Daca e certificata ecologic nu inseamna ca e sanatoasa. Alimentul ecologic e sanatos cand echivalentul lui obtinut prin agricultura convetionala e sanatos.

In prezent, supermarketurile abunda de asa-zise produse traditionale, care practic sunt falsuri grosolane, pacalind si incalcand drepturile consumatorilor. Spre exemplu, putem gasi „cozonac traditional”, „produse din carne traditionale”, „feluri de mancare pregatita traditional”, „piureuri instant si supe instant traditionale”, „muraturi traditionale” s.a.m.d., care la simpla citire a etichetelor ne dezvaluie minciuna, deoarece contin o serie intreaga de aditivi alimentari de sinteza, E-uri, grasimi artificiale, edulcoranti de sinteza, arome artificiale, iar tehnologiile de productie si retetele nu au nimic in comun cu cele specifice adevaratelor alimente traditionale. Acest fenomen prolifereaza si pe seama consumatorului neavizat, naiv, care crede ca orice produs traditional este automat si sanatos.

R: Cat de important este modelul familial in stabilirea unui regim alimentar sanatos pentru copil?

G. M.: Un copil il ai asa cum il cresti iar responsabilitatea maxima a parintilor este aceea de a-i forma de mici obiceiuri corecte, reguli care trebuie respectate si, cel mai important, un mediu echilibrat in care exemplul personal este pe primul loc.

Cu alte cuvinte, daca va doriti copii sanatosi si bine dezvoltati incepeti cu voi insiva si nu uitati: formarea are loc pana la pubertate, iar succesul lor sta in mainile parintilor!

Gheorghe Mencinicopschi este Membru al Academiei Oamenilor de Stiinta din Romania si membru al Academiei de Stiinte din New York. Este autorul unor carti dedicate alimentatie precum: ,,Biblia alimentara” (2007) sau ,,Compendiu de terapie naturala” (2009).

In this article

Join the Conversation