Pestele in dieta gravidei. Un aliment care cere atentie sporita

714 0

Peştele este o sursă majoră de acizi graşi Omega 3, importanţi pentru dezvoltarea bebeluşului tău. Are un conţinut scăzut în grăsimi saturate şi este bogat în proteine, vitamina D şi alţi nutrienţi importanţi.

Pe de altă parte, ai auzit însă numeroase avertismente legate de mercurul pe care-l conţine peştele şi care, în doze mari, este nociv pentru dezvoltarea creierului bebeluşului tău şi a sistemului nervos. Hai să aflăm despre ce este vorba, cum ajunge mercurul în peşte şi cum trebuie inclus peştele în dieta gravidei!

Cum ajunge mercurul în peşte

Mercur este peste tot, chiar şi în aerul pe care îl respirăm. Unele surse (cum ar fi: vulcanii şi incendiile forestiere) sunt naturale, dar este eliberat în atmosferă şi de centrale electrice, de fabrici de ciment şi alte produse chimice şi de producătorii industriali. Când mercurul ajunge în apă, bacteriile îl transformă în metil mercur. Peştele absoarbe metil mercurul din apa în care înotă şi din ceea ce mănâncă, iar acesta rămâne în el chiar şi după ce este e gătit.

Peştii prădători au mai mult mercur

Aproape toţi peştii şi fructele de mare au mercur, dar prădătorii mari acumulează cantitatea cea mai mare. Explicaţia este următoarea: peştele prădător mănâncă alţi peşti – care, la rândul lor, au absorbit mercur. Cu cât este mai mare peştele prădător, cu atât mai mult peşte mănâncă. În plus, peştii mai mari tind să trăiască mai mult decât peştii mai mici, deci au mai mult timp să absoarbă mercurul.

Cum afectează mercurul sănătatea fătului 

Organismul absoarbe cu uşurinţă metil mercurul din peşte. În plus, când eşti însărcinată, acesta traversează placenta. Studiile arată că o expunere la concentraţii mari de metil mercur poate afecta creierul unui copil şi a sistemului nervos, cu urmări uşoare sau severe. Potrivit Agenţiei de Protecţie a Mediului din SUA (EPA) pot fi afectate abilităţile cognitive (de pildă memoria şi atenţia), limbajul, abilităţile motorii.

Alimentaţia în sarcină. Gustări hrănitoare pentru viitoarele mămici

Este necesar să renunţi la peşte?

Cei mai mulţi experţi sunt de acord că peştele în dieta gravidei are mai multe beneficii decât riscuri, iar acizii graşi sănătoşi din peşte sunt foarte importanţi pentru copil. Astfel, ei sunt de părere că gravidele pot mânca somon, codul, sardine, hering şi păstrăvul de crescătorie, crustaceele (creveţi, scoici, crabi şi midii). Pe de altă parte, ele trebuie să evite tonul, peştele spadă, rechinul, macroul rege.

 

 

 

In this article

Join the Conversation