Postul Pastelui 2014. Ce nu trebui sa-ti lipseasca din alimentatie in Postul Pastelui

533 0

Postul Pastelui este considerat cel mai aspru post din cursul anului, cu o durata de 6 saptamani si cu doar doua zile de dezlegare la peste (in ziua de 25 martie, cand se praznuieste Buna Vestire, si in duminica Floriilor, cand se praznuieste Intrarea Domnului in Ierusalim). Postul Pastelui 2014 incepe luni, 3 martie.

Postul Pastelui vs cura de slabire si detoxifiere

Biserica face o distinctie clara intre post si cura de slabire sau cura de detoxifiere si subliniaza ca este vorba de o "actiune" atat la nivel trupesc, cat si spiritual. Astfel, abtinerea de la anumite feluri de mancare, trebuie sa fie insotita de rugaciune, de ferirea de pacate.

"Precum bine se stie, postul este retinerea totala sau partiala de la anumite alimente si bauturi, pe un timp mai lung sau mai scurt, in scop religios-moral. Aceasta retinere de la mancari si bauturi trebuie insa insotita si de retinerea de la ganduri, pofte, patimi si fapte rele, ceea ce inseamna ca postul trupesc trebuie sa fie insotit de post sufletesc", se arata pe Crestin Ortodox. ro. De altfel, dupa unii teologi prima perioada de post (inteles ca si "abtinere") este mentionata intr-unul din cele mai cunoscute episoade biblice, atunci cand Dumnezeu le interzice primilor oameni, Adam si Eva, sa manance din pomul oprit. 

Sugestii pentru alimentatie completa si sanatoasa in Postul Pastelui 2014

Felul in care alegem sa postim este o chestiune strict personala. Dar, foarte important este – mai ales ca e vorba de o perioada lunga – ca alimentatia ta sa fie sanatoasa si completa, fara sa fie privata de nutrientii esentiali. Postul nu trebuie sa insemne consum exagerat de cartofi, zacusca sau gemuri, cum se intampla in multe cazuri. De asemenea, nu trebuie sa cazi in capcana unei diete predominant glucidice (bogata in cartofi, paine, orez, paste etc, care sunt la indemana si usor de preparat).

Este esential sa retii ca organismul tau nu poate fi privat de glucide, lipide, vitamine si minerale, iar o alimentatie echilibrata in timpul postului trebuie sa includa: cereale, fructe, seminte, samburi, fructe si nuci, salate, legume si leguminoase (linte, naut, soia) etc.

Din fericire, pietele incep sa "inverzeasca" si o cura de cruditati este binevenita – gasesti din belsug salata, salata creata, spanac. De ce sa nu dai startul unei cure de spanac, leguma cu cel mai bogat continut de fier. Spanac este foarte indicat in prevenirea anemiilor, mai ales in acest anotimp in care organismul este mai putin rezistent in fata bolilor. 

Daca te simti lipsita de vlaga si nu ai energie, incearca alimente ultra-energizante. Sucul de morcovi indulcit cu miere, nucile, miere sau ciupercile te pun imediat pe picioare.

Soia si derivatele sale (lapte, carne, branza tofu, ulei) au un continut ridicat de proteine (38 g%) si pot inlocui carnea, untura, laptele si ouale. Mai contin: lipide nesaturate, glucide, minerale, vitamine si fitoestrogeni. Favorizeaza scaderea colesterolului si reduc riscul cardiovascular, au rol protector anticanceros, previn osteoporoza si amelioreaza manifestarile menopauzei. 

Fasolea boabe, este la fel, un excelent substituent al carnii, fiind bogata in proteine de calitate si nu numai. contine proteine, fibre solubile si insolubile, vitamine, acid folic si minerale. 

Ciupercile, unele dintre cele mai importante proteine vegetale, contin si minerale esentiale, dintre care potasiu, cupru, fier si fosfor. Dar cel mai semnificativ este seleniul, care nu prea se gaseste in fructe sau legume.

Postul Pastelui 2014: contraindicatii din motive de sanatate si varsta

Postul este contraindicat:

  • femeilor insarcinate si lauzelor;
  • copiilor si adolescentilor in perioada de crestere;
  • bolnavi cu afectiuni cronice
  • bolnavi de cancer
  • persoane deprimate

 


In this article

Join the Conversation