Redescopera sanatatea din fructe!

538 0

Vara e in toi si ne chinuieste cu gradele ei multe si necrutatoare cocotate in varful termometrului de parc-ar fi ai nostri pe Everest! Prind cu greu chef de plimbare si in drumul meu zorit spre metrou trec prin piata. Forfota e in toi! Uit de canicula, uit de metrou, uit pana si de mana stransa „gheara antifurt” pe portofelul din buzunarul pantalonului (deh… locuiesc in Capitala) si ma las sedus de minunatiile de pe tarabe.

Nu ma mai satur cautand cele mai frumoase exemplare printre gramezile de caise, piersici, cirese si alte soiuri delicioase si ma trezesc ca am si cumparat kilograme bune pe care, evident, le voi cara dupa mine la serviciu, spre bucuria colegilor! La intoarcere ma opresc iar, pentru a reface „stocul” de dimineata si bucuria reincepe! Placandu-mi atat de mult, am inceput sa caut sa citesc cat mai multe despre ele si va voi spune pe scurt ce am aflat.

Fructele au si ele cumetriile lor, unele sunt cu seminte (citrice, mere, gutui, lamai), altele sunt cu samburi (piersici, caise, curmale, corcoduse, visine, cirese, prune), altele se cheama bace (struguri, agrise, mure, smochine, coacaze), in timp ce nucile si alunele se recomanda pe numele de familie drept fructe oleaginoase. Apa este constituentul lor principal (72-95 %), ceea ce le face atat de zemoase si de racoritoare. Glucidele simple (fructoza, zaharoza, glucoza) in proportie de 2-3% le confera dulceata unica atat de indragita de micuti – nu degeaba au castigat pozitia de prim aliment in diversificarea alimentatiei sugarului. Punctul lor forte consta in abundenta de minerale si vitamine pe care le contin.

Vitamina C este prezenta practic in aproape toate fructele proaspete. Marea ei problema o constituie perisabilitatea: vestejirea, pastrarea, prepararea, conservarea, congelarea mai mult de sase luni a fructelor duce la distrugerea ei. Vitamina A abunda in fructele galbene. Vitaminele B (B1, B2, B6), vitaminele PP si P sunt, de asemenea, continute in fructe si legume. Nucile si alunele constituie o sursa importanta de acid folic, fier, magneziu, ele continand de asemenea importante cantitati de aminoacizi esentiali.

Fructele mai sunt importante pentru sanatate si pentru aportul de pectine si hemiceluloza – niste glucide pe care tubul nostru digestiv nu le poate digera, lipsindu-i anumite echipamente enzimatice prezente la alte animale (erbivore). Aceste glucide speciale, neputand fi digerate, raman in intestin si atrag apa – in felul acesta mentin un tranzit intestinal normal, combatand constipatia. Nici excesele insa nu sunt bune, prea multe pectine putand deveni iritante pentru mucoasa digestiva. Pentru a fi obiectiv, nu pot sa nu amintesc si „dezavantajele” fructelor. In primul rand, trebuie spus ca nu sunt destul de „fortoase”, ele neavand un aport caloric indeajuns de consistent pentru micuti.

Cu alte cuvinte, daca Praslea a prins drag de piersici si tu ii faci pe plac si ii dai la o masa multe si mari, stomacelul lui se va umple, va declansa senzatia de satietate si Mofturici nu va mai accepta sa manance alte mancaruri mai consistente la masa urmatoare (care sa-i aduca aportul caloric necesar). Pentru a intregi lista de defecte, trebuie spus ca fructele nu stau deloc bine la capitolul proteine sau lipide. Asadar, fructele sunt foarte bune, gustoase si necesare, insa ele trebuie sa se armonizeze cu celelalte componente ale meniului micutului.


In this article

Join the Conversation