Sarcina pe săptămâni: săptămânile 1-3

3206 0

Din momentul în care vezi testul de sarcină pozitiv, începi să numeri zilele până când îţi vei putea ţine puiuţul în braţe. În tot acest timp, se petrec o mulţiiime de schimbări şi tot felul de evenimente pe „scena” vieţii tale. Noi am făcut pentru tine un ghid, sarcina pe săptămâni, ca să vezi exact ce se întâmplă cu tine şi cu bebe pe parcursul sarcinii. Plus câteva trucuri şi sugestii ca tu să te bucuri de nouă luni uşoare, dar şi foarte sănătoase.

Sarcina pe săptămâni: săptămânile 1-3

Mai întâi de toate…
Dacă tu crezi că eşti însărcinată (chiar şi dacă nu ai primit încă confirmarea) e cel mai bine să renunţi la orice fel de obiceiuri nocive – fumat, alcool, hrană nesănătoasă – şi să limitezi aportul zilnic de coferină la maxim 200 mg (cam două ceşti de cafea). Însă cel mai important lucru pe care îl poţi face este, probabil, să încerci a lua vitamine prenatale, în special acid folic (doctorii recomandă aproximativ 600 micrograme de acid folic în sarcină). În mod ideal, ar fi bine să iei vitamina B9 (adică acid folic) cu cel puţin o lună înainte de a concepe, deoarece astfel îţi fereşti puiul de anumite defecte congenitale de tub neuronal, ca de exemplu spina bifida.
Dacă iei orice fel de medicamente pe bază de reţetă nu renunţa la ele din proprie iniţiativă – discută mai întâi cu medicul ginecolog. Anumite afecţiuni precum astmul sau diabetul, necesită medicaţie chiar şi în perioada sarcinii. În rest, nu lua nici un fel de medicament (chiar şi din cele care se eliberează fără prescripţie), până nu întrebi întâi doctorul. Şi încă ceva… singurul supliment la care trebuie să renunţi imediat este vitamina A care, în doze mari, poate provoca defecte la naştere. Evită, de asemenea, chimicalele (ca de exemplu substanţele anti-purici pe care le foloseşti la căţeluşul tău), dar şi expunerea la fumul de ţigară.

★ Notă despre acidul folic. Folatul este acidul folic în forma sa naturală, adică aşa cum se găseşte în alimente. Acidul folic, în schimb, este forma sintetică, adăugată de multe ori în suplimentele de vitamine sau în alimentele fortifiate. Este destul de greu să-ţi asiguri doza zilnică necesară de folaţi numai pe baza alimentaţiei şi tocmai de aceea doctorul îţi va recomanda un astfel de supliment. Indiferent de forma sub care o consumi, această vitamină este una dintre cele mai importante în sarcină, în special în perioada de început.

Atenție! Nu consuma alimentele nespălate sau insuficient pregătite. Riscul ca ele să păstreze microbi de la care te poţi infesta este foarte mare. Bacterii precum salmonela, listeria sau toxoplasma se pot instala în corpul tău, pot străpunge placenta, producând avortul spontan sau malformaţii congenitale pentru făt. Evită în această perioadă mâncarea chinezească, sushi-ul sau orice preparat din carne crudă (cum e şi biftecul). Spală fructele pentru a îndepărta orice substanţă cu care au fost stropite. Pentru siguranţa ta, consumă mâncare preparată în casă.

Cum crește bebe

Săptămâna 1. Practic, nu eşti încă gravidă – ceasul începe să ticăie din prima zi a ultimului ciclu. Aşa că, deşi se spune că sarcina durează 40 de săptămâni, în fapt bebe stă în burtică doar 38.
Săptămâna 2. Apare ovulaţia; în mod ideal, spermatozoizii se pregătesc să fecundeze ovulul.
Săptămâna 3. Are loc fecundarea într-una din trompele falopiene. Acum începe, rapid, diviziunea celulară.

Foto: Guliver / Thinkstock

In this article