Cat trebuie sa se hidrateze gravida

3238 0

Cel mai banal simptom de deshidratare este setea! Insa nu e singurul: reducerea cantitatii si modificarea urinei (concentrata, de culoare galben-inchis, chiar spre brun), uscaciunea gurii si a mucoasei nazale sunt elocvente. Daca incepi sa te simti ametita si lipsita de putere, atunci cantitate de apa care iti lipseste este mare!

Ce lichide am voie sa beau?

Apa cea mai indicata este cea plata (carbogazoasa baloneaza). Cea de la robinet are clor in exces, care ii poate face rau micutului tau, la fel ca si nitratii. Apa plata poate deveni si mai racoroasa daca adaugi putin suc de lamaie. Sucurile de fructe trebuie sa fie cat mai proaspete, fara indulcitor si conservant. Bauturile carbogazoase cu aroma de fructe sunt de evitat, pentru ca baloneaza si aduc numai „calorii goale”.

O mentiune speciala merita laptele: bea 2-3 pahare pe zi pentru a-ti asigura calciul necesar in sarcina. Cafeaua, ceaiurile energizante si bauturile tip cola sunt nerecomandate, pentru ca au in compozitia lor cofeina. O seama de studii sustin ca un consum mare de cofeina (peste 300 mg/zi – mai mult de 3 cani de cafea) creste riscul avortului, mai ales daca se asociaza cu fumatul si alcoolul. Cofeina are efect diuretic: determina eliminarea apei din organism intr-o cantitate mai mare decat bautura in care a fost continuta! Deci nu-ti potoli setea de vara cu cola sau cafea!

Dar o bere se poate?

Nici gand! Chiar daca e mai slab alcoolizata, berea obisnuita contine alcool. Cat despre berea nealcoolizata, medicii nu au inca o parere clara si, de aceea, este mai bine sa o eviti.

Consumul moderat al bauturilor alcoolice in timpul sarcinii se asociaza cu dificultati de memorare si invatare ale copilului. Daca bei zdravan, micutul va avea un temperament „agitat”, iar reactiile lui la schimbarile aparute in mediul inconjurator vor fi mult mai lente.

Toata lumea stie sau ar trebui sa stie ca necesarul zilnic de apa al adultului este 6-8 pahare (1,5-2 l) de lichide. Si totusi, cate dintre noi sunt atat de grijulii cu sanatatea lor? Daca esti gravida n-ai voie sa te "fofilezi", trebuie sa bei cei 2 litri de lichide pe zi, plus inca un pahar pentru fiecare ora de activitate usoara.

Hormonii de sarcina predispun organismul la retinerea apei si astfel apar edemele. Chiar daca pare ilogic, o buna hidratare antreneaza si elimina si apa care mai "leneveste" la nivelul gleznelor tale.

Cine are nevoie de atata apa?

Tu si pruncul tau! Volumul sanguin creste in sarcina cu 20-40% si are nevoie de apa pentru acest lucru. Altfel, sangele mai "gros" predispune pe viitoarea mama la hipertensiune si alte complicatii cardiovasculare.

Daca esti in ultimul trimestru si micutul s-a pregatit de marea calatorie, schimbandu-si pozitia, vezica ta urinara va fi apasata de capsorul lui. Senzatia de mictiune va aparea mai des si la cantitati mici de urina acumulata. Ba chiar pot aparea mici pierderi de urina la tuse, stranut, ras.

De frica drumurilor dese la toaleta, vei avea tendinta sa limitezi cantitatea de lichide baute. Gresit! Parsivii microbi numai asta astepta pentru a se inmulti rapid, iar tu te vei alege cu o infectie urinara de toata "frumusetea". Daca insa ne asculti si bei apa suficienta, urina va actiona ca apa pe toboganul de la Mamaia, impiedicand inmultirea bacteriilor.

Am lasat la urma poate cel mai important efect al apei: lichidul amniotic. Apa din "piscinuta" pruncului tau se reinnoieste sistematic. Astfel, la fiecare ora, in "piscina" intra (si totodata iese) circa o cana de apa din "rezervele" organismului! Asadar ai grija, intrucat deshidratarea il va afecta si pe copil in mod direct!


In this article

Join the Conversation