Dieta femeii gravide

1104 0

Esti insarcinata si vrei sa urmezi un regim de viata sanatos? Iata ce pasi trebuie sa urmezi!

Un regim sanatos de viata face referire la dieta pe care viitoarea mamica o va adopta in perioada de graviditate, dar si la alte aspecte care contribuie la o calitate a vietii buna, precum activitatile fizice.

Recomandarile dietetice pentru saptamanile de sarcina pe care le tranziteaza femeile gravide sunt similare cu cele cu care se confrunta populatia la modul general. Cu toate acestea, exista aspecte pe care o viitoare mama trebuie sa le cunoasca in mod special, deoarece sunt foarte utile in perioada de sarcina.

In timpul sarcinii, femeia gravida este incurajata sa adopte o dieta echilibrata. Aceasta ar trebui sa includa in dieta alimente precum:

  • produse pe baza de cereale si alte alimente care contin amidon;
  • cel putin 5 portii de fructe si legume pe zi, bine spalate;
  • aproximativ 3 portii de lactate, in scopul cresterii aportului de calciu;
  • cantitati medii de carne, oua, peste si alte surse de proteine; ​​
  • surse sanatoase de grasimi, precum uleiurile vegetale, nucile si pestele gras, precum somonul si tonul.

Multe dintre femeile au avut o greutate corporala normala inainte de a ramane insarcinate isi doresc sa nu acumuleze un numar mare de kilograme in perioada de sarcina. Acest lucru este posibil in conditiile in care vor intelege ca nu trebuie sa „manance pentru doi“, cand, de fapt, fata de 2000 kcal pe zi – un numar optim de calorii in afara perioadei de sarcina – ar trebui sa suplimenteze cu doar 70 kcal pe zi in timpul primului trimestru, cu 260 kcal in al doilea trimestru si 500 70 kcal pe zi in al treilea trimestru de sarcina. De astfel, pentru un plus de informatie poate fi preluat din mai multe articole care includ sfaturi pentru femeile gravide pe luni sau/si saptamani de pe site-ul ro-mamma.com.

Cerinte nutritionale specifice

O dieta echilibrata ofera de cele mai multe ori suficiente substante nutritive esentiale, dar unele sunt deosebit de importante pentru copii iar mama nu le asimileaza in cantitati optime doar din alimentatie. Acidul folic, spre exemplu,  trebuie administrat cu o luna inainte de conceptie si in timpul primului trimestru de sarcina, pentru ca reduce foarte mult riscul de defecte ale tubului neural. De astfel, femeile gravide si cele care isi doresc sa fie insarcinate cat mai curand, trebuie sa introduca in alimentatia zilnica alimente bogate in acid folic: mazare, fasole, linte etc si sa ia suplimente de acid folic. Aportul recomandat este de 400 mcg/zi.

De asemenea, femeile gravide ar trebui sa creasca aportul de DHA (acid docosahexaenoic), acest aspect fiind esential pentru dezvoltarea normala a creierului. Capacitatea organismului de a produce DHA este limitata, or  o cantitate suficienta de DHA este deosebit de importanta in timpul ultimului trimestru de sarcina, atunci cand creierul copilului se dezvolta mai repede. O femeie gravida ar trebui sa consume 100-200 mg/supliment de DHA pe zi, plus 1-2 portii de peste (in special peste gras) pe saptamana.

Hidratarea

Hidratarea este, de asemenea, foarte importanta, femeilor gravide fiindu-le recomandat sa creasca consumul de lichide cu aproximativ 300 ml pe zi. Nu este necesar ca femeile gravide sa renunte la cofeina in timpul sarcinii, decat daca medicul specialist recomanda acest lucru. Gravidele pot consuma: 200 mg de cafeina pe zi, echivalentul a 2-4 cesti de ceai sau 2 cesti de cafea. Pe de alta parte, consumul de alcool este interzis – chiar si in cantitati mici poate fi daunator copilului.

Realizarea unor activitati fizice

Realizarea unor activitati fizice in timpul sarcinii are multe avantaje, printre care riscul mai mic pentru dezvoltarea  diabetului gestational si a tensiunii arteriale ridicate. Mai multe articole bine documentate de pe www.iubesti.ro recomanda femeilor gravide sa aleaga activitati de intensitate moderata, precum mersul pe jos, jogging-ul sau inotul usor.

In this article