Greseli pe care le fac gravidele din Romania

3920 0

Doctorul Michaela Nanu, cercetator stiintific la Institutul de Ocrotire a Mamei si Copilului „Alfred Rusescu” din Capitala, coordonatorul unui studiu aparut in 2005 despre nutritia gravidelor din Romania, te lamureste ce ar trebui sa mananci zilnic sic and ar fi cazul sa-ti „reprimi poftele”.

Daca meniul de la fast food iti face cu ochiul, specialistul te sfatuieste sa te gandesti de doua ori: daca mamica isi satisface pofta, micutul din burtica nu-si va potoli deloc foamea si va ramane in urma cu cresterea.

Medicul iti spune si care sunt greselile alimentare frecvente pe care a constatat ca le fac gravidele din Romania.

Care sunt cele mai frecvente greseli pe care le fac viitoarele mamici din Romania?

Nu mananca suficiente proteine animale, care sunt mai usor absorbabile decat cele vegetale (fasole, linte etc.). Majoritatea dintre ele consuma de doua-trei ori pe saptamana carne, in conditiile in care ar trebui sa consume zilnic aproximativ 200 de grame.

Carnea este o sursa importanta si de fier, nu doar de protein. In cadrul studiului am observant o deficient de fier la gravide, explicabila prin venoile crescute ale fatului si cresterea masei sanguine in timpul sarcinii. Laptele este si el consumat foarte putin, de doua-trei ori pe saptamana, in conditiile in care acesta este o sursa importanta de proteine si calciu.

Organismul fatului are nevoie de el pentru dezvoltarea sistemului osos. Daca mama nu se alimenteaza cu sufficient calciu, atunci copilul va incepe sa ia acest mineral din tesutul ei osos si din dinti. De aceea, la femeile insarcinate care nu consuma suficiente lactate apar cariile dentare. Zilnic, o femeie insarcinata ar trebui sa consume trei-sase portii de lactate, o portie insemnand o ceasca de lapte sau 50 de grame de branza.

Greseli fac si mamele care consuma mancare de la fast food sau obisnuiesc sa bea sucuri indulcite: astfel de produse sunt dezechilibrate nutritional, nu au nicio vitamina sau saruri minerale care i-ar folosi fatului.

In aceasta perioada apar nevoie energetic mai mari pentru dezvoltarea fatului, dar in principiu alimentatia este aceeasi ca si inainte. De fapt, femeile care se hotarasc sa aiba copii ar trebui sa se hraneasca cu o mai mare atentie cu mult inaintea conceperii copilului, pentru a avea suficiente rezeerve de minerale si vitamine.

Glucidele sunt foarte importante pentru o viitoare mama, in mare parte ar trebui luate din paste fainoase si paine si mai putin din zahar sau dulciuri. Cum ziceam, proteinele de origine animal sunt si ele importante. Lipidele, si mai ales grasimile vegetale, care contin acizi grasi polinesaturati important in dezvoltarea creierului fatului (uleiul de masline sau de porumb) ar trebui consummate.

Nu se recomanda margarina din cauza grasimilor hydrogenate care, chiar daca sunt de origine vegetala, au actiuni oxidante la nivel cellular si modifica functia celulelor. Carnea si laptele trebuie consumate zilnic. Pe toata perioada sarcinii si prenatal, cand viitoarele mamici planuiesc sa ramana insarcinate, se recomanda administrarea zilnica de acid folic. Acesta previne malformatii grave.

Odata cu inceperea administrarii de acid folic s-a observant si o incidenta mai scazuta a prematuritatii. Pentru a preveni deficitul de iod, pentru care exista o predispozitie, femeilor gravide li s erecomanda suplimente pe baza de iodura de potasiu.

Din cauza deficitului de iod apar tulburari in dezvoltarea neuropsihica a fatului. S-a constatat ca fetii nascuti din mame care au avut deficit de iod au avut in adolescent un coefficient intellectual mai scazut fata de copiii preveniti din zone care nu aveau deficit de iod.

In this article

Join the Conversation