Baby blues sau tristetea de dupa nastere

2322 0

Tranziția de la perioada de sarcină la cea în care devii mamă este o schimbare majoră în viață – și fizică și psihologică. De aceea, în timpul primelor zile de viață ale copilului e firesc să te simți instabilă emoțional – o perioadă cunoscută și sub numele de „baby blues”, care afectează aproximativ 80% dintre proaspetele mame.

În această perioadă, poți să te simți fericită într-un moment și tristă și depășită de situație în următorul. Poți să fii nervoasă, tristă, iritabilă sau descurajată, dar aceste lucruri nu înseamnă că ești o mamă rea sau că nu-ți iubești destul copilul.

Trebuie să știi că aceste stări fluctuante sunt cauzate de schimbările hormonale care au loc în corpul tăi imediat după naștere. Nivelurile de estrogen și progesteron scad brusc, cauzând schimbări de dispoziție. Alți factori care pot influența starea sunt oboseala, lipsa de somn sau somnul întrerupt permanent.

Din fericire aceste stări durează doar câteva zile sau săptămâni, și dispar fără să fie nevoie de tratament. Încearcă să ai grijă de tine cât poți de mult: respectă o dietă echilibrată și sănătoasă și odihnește-te cât poți, pentru a evita epuizarea, care poate alimenta sentimentele de tristețe.

Iată ce poți face pentru a te simți mai bine și pentru a ieși din „baby blues”:

  • Acceptă ajutorul oferit, mai ales în primele zile după naștere.
  • Lasă familia și prietenii să te ajute la comisioane, cumpărături, treburi prin casă sau orice altceva.
  • Lasă o persoană de încredere să gătească sau să stea cu bebelușul în timp ce faci baie, te relaxezi sau te odihnești.
  • Ai grijă să mănânci sănătos și să dormi cât mai mult.
  • Discută cu apropiații sau cu alte mămici pentru a primi susținere și sfaturi.
  • Dacă această perioadă de „baby blues” se prelungește mai mult de 1-2 săptămâni sau simptomele se agravează, consultă medicul, deoarece este posibil să fie vorba despre depresie postpartum.

Foto: Guliver/ Thinkstock, Sursă: Kidshealth.org, Traducere: Adina Gruia

In this article