Totul despre gradinita: integrarea copilului, boli, fondul clasei…

6976 0

Pentru a-ti prezenta pe larg principalele probleme cu care te poti confrunta si cum le poti gestiona am stat de vorba cu Veronica Herghelegiu, director la gradinita Pisicel din Bucuresti si cu Anda Pacurar, psihoterapeut. Tot din discutiile de mai jos vei afla si cum decurg primele zile de gradinita sau ce este fondul clasei si la ce foloseste.


Veronica Herghelegiu, director gradinita Pisicel

Cum decurge activitatea la gradinita in primele zile? Mai exact, ce se face in prima zi de festivitate si in urmatoarele zile.

Veronica Herghelegiu: Activitatea la gradinita in primele zile este una zgomotoasa mai ales la grupa mica unde copiii plang inca dupa sanul mamei de care trebuie sa se desparta dimineata. In primele zile nu se fac activitati, este o perioada lejera de acomodare cand educatoarea incearca sa se imprieteneasca cu prichindeii, sa-i linisteasca si sa le arate putin cate putin lumea minunata a copilariei in care au pasit, le prezinta sala de grupa cu toate jucariile, cartile si lucrurile frumoase care se gasesc acolo. Dupa ce lucrurile stau mai bine si copiii sunt mai relaxati educatoarea incepe cu pasi marunti sa-i invete joculete, cantecele vesele pentru ca mai apoi sa se intre in materialul prevazut de programa scolara.

Mamicile de pe forum, mai ales cele care au copii alintati, nu stiu cum vor reusi educatoarele sa-i convinga pe micutii lor sa faca un anumit lucru, sa stea cuminti, cand acasa fac de obicei numai ce vor sau tipa cand li se refuza ceva. Ce mesaj aveti pentru aceste mamici?

V.H.: Inca din primele zile educatorea incearca sa modeleze comportamentul copilului, mai ales comportamentului copilul rasfatat in familie. Daca cel mic refuza sa faca ce-l roaga mama si riposteaza prin planset, la gradinita lucrurile stau un pic altfel. Aici exista un regulament pe care educatoarea il prezinta copiilor si anume le explica copiilor consecintele comportamentelor lor si anume, daca nu fac anumite lucruri cerute de educatoare se pot intampla lucruri grave care le pun viata in pericol.

Exemplu.: „Daca te urci pe dulap este posibil sa cazi si sa te lovesti”. Astfel le este prezentata lista lucrurilor pe care nu au voie sa le faca. Plus de asta, le este adus la cunostinta ca cine incalca regulamentul suporta si o anumita pedeapsa, care trebuie sa fie una constructive, nu traumatizanta. In primul rand educatoarea trebuie sa cunoasca foarte bine copilul, sa stie ce-i face placere si exact acel lucru sa reprezinte pedeapsa. Exemplu: Daca unui copil ii place sa deseneze in ziua in care a incalcat regulamentul si a facut ceva rau nu va mai desena.

 


Se stie ca majoritatea copiilor, mai ales cei care nu au mai fost la cresa, au probleme cu acomodarea in primele saptamani: plang mult, nu vor sa se desparta de mami, etc. Ce-i sfatuiti pe parinti? Cum ii pot pregati pe cei mici? De cealalta parte, educatoarele ce strategii au pentru face aceasta perioada cat mai usor suportabila?

V.H.: Acomodarea este una din marile probleme pe care le intampina copiii si mamicile la gradinita. Orice copil trece printr-o perioada de acomodare cu gradinita si acest lucru este normal. Acomodarea reprezinta o perioada stresanta care dureaza de la o saptamana la cateva saptamani sau luni. Ea se manifesta printr-un plans isteric dimineata si copilul nu vrea se se desprinda de parintele care-l aduce la gradinita. Acasa poate fi patetic, abatut sau negativist si agitat. In unele cazuri copilul poate somatiza si pe acest fond poate face febra, insomnii, plans indelungat sau chiar dureri abdominale.

De obicei, acest lucru sperie mamele care ajung chiar sa -i retraga pe copii de la gradinita dar acest lucru nu este nici pe departe solutia salvatoare in situatia in care chiar daca va mai astepta o perioada si-l va duce din nou episodul se va repeta. In asemenea situatii mamele trebuie sa incurajeze copii, sa le vorbeasca de gradinita cu bucurie si entuziasm sa le explice ca asa cum merge ea la serviciu asa trebuie sa mearga si el la gradinita si mai ales trebuie sa fie ferma in decizii, sa-l asigure de afectiunea ei pe timpul cat vor sta despartiti, sa-i spuna ca-l iubeste ca totul va fi bine si ea va veni si-l va lua de la gradinita dupa care vor fi impreuna din nou. De obicei, chiar mamele ingreuneaza aceasta acomodare prin lipsa de suport afectiv in situatia in care mama are emotii si este mai speriata decat copilul, lucru care se intampla frecvent.

Un alt aspect de care trebuie tinut cont este despartirea de parinti dimineata. Cu cat mama se va despati mai repede si va pleca de langa copil cu atat acesta se va linisti mai repede si va plange ma putin. Odata intrat in gradinita atentia copilului va fi indreptata spre atatia stimuli vizuali si va uita pe moment de mama care pleaca.

O alta problema arzatoare pentru mamicile de pe mami.ro este cea legata de fondul clasei. Care este suma care trebuie data de fiecare parinte si la ce se foloseste?

V.H.: Fondul clasei reprezinta o suma de bani care se stange de obicei la inceputul unui an scolar de la parinti si din ea se cumpara materialele didactice necesare. Suma care se strange de la fiecare parinte in parte este comunicata in prima sedinta cu parintii dupa ce educatoarea face lista cu materialele didactice necesare. Acest lucru se intampla in gradinitele de stat. In gradinitele particulare nu exista asa ceva. Aici se plateste taxa scolara lunara care cuprinde toate costurile serviciilor primite.

 


In colectivitate copiii se imbolnavesc foarte usor pentru ca bolile se transmit cu usurinta. Care sunt analizele necesare inainte de integrarea in colectivitate si cat de important este ca parintii sa faca si vaccinurile optionale? Este bine sa fie protejat si imunizat copilul sau este mai bine ca lucrurile sa fie lasate sa-si urmeze cursul firesc pentru ca anumite boli este bine sa le faca in copilarie?

V.H.: In colectivitate copiii se imbolnavesc mai des datorita sistemului imunitar care nu este maturizat inca. Cu toate acestea, daca in gradinita se mentine igiena corespunzatoare si se face triajul epidemiologic zilnic pericolul imbolnavirilor scade. Copiii bolnavi sunt izolati de colectivitate la cabinetul medical al gradinitei sau tinuti acasa. Este stiut ca sistemul imunitar isi produce anticorpi prin bolile pe care un copil le face in copilaria sa si pe care le suporta mult mai bine copil fiind decat adult.

De aceea, este bine ca mamele sa nu fie atat de ingrijorate daca un copil se imbolnaveste mai des in primul an de gradinita. Va observa ca in urmatorul se va imbolnavi mai rar si tot asa pe masura ce sistemul imunitar se intareste odata cu varsta. Deasemenea, decat sa apeleze la vaccinuri care sunt atat de toxice mai bine sa lasam organismul uman sa-si urmeze cursul firesc al imunizarii pentru ca din experienta avuta in gradinita am observat ca atat copiii vaccinati cat si cei nevaccinati s-au imbolnavit in acelasi ritm.

Care este numarul ideal de copii raportat la o educatoare si cati copii trebuie sa fie intr-o grupa pentru a beneficia fiecare de atentia de care are nevoie? Care sunt diferentele majore intre gradinitele de stat si in cele particulare?

V.H.: Numarul ideal de copii intr-o grupa este de 10 copii la o educatoare pentru a putea beneficia de atentia cuvenita fiecare copil in parte. La 10 copii educatoarea are nevoie si de o ingrijitoarea pentru a se putea concentra numai pe activitati iar ingijitoarea sa se ocupe de igiena copiilor.Acest lucru se respecta de obicei la gradinitele particulare, la cele de stat lucrurile din pacate nu stau deloc bine pentru ca acolo intr-o grupa pot fi si 35 – 40 de copii iar ingrijitoare exista una maxim doua in toata gradinita.

Se intampla ca unii copiii sa refuze mancarea de la gradinita. Ce masuri se iau in astfel de cazuri?

V.H.: Mancarea la gradinita este foarte importanta mai ales daca este cu program prelungit si copilul sta toata ziua. Hrana trebuie sa fie diversificata ,consistenta din punct de vedere nutritional si nu in ultimul rand aspectoasa pentru ca cel mic s-o manance cu placere.Este stiut faptul ca foarte multi copii mofturosi la mancare odata veniti in colectivitate au mancat foarte bine sortimente de mancare pe care acasa nu le mancau datorita faptului ca in colectivitate copilul este determinat de grup sa manance. In gradinitele private meniul este de obicei unul bun; este facut de un medic pediatru si corespunde nevoilor copiilor si in acelasi rand este si pe placul lor.

Copiii sunt consultati pentru a se sti ce le place si se incearca o diversificare a mancarurilor astfel ca pe langa mancarurile preferate sa manace si mancarurile pe care in alta ordine de idei nu ar dori sa le manance. Daca un copil refuza mancarea servita este determinat prin diferite metode stimulatoare sa incerce macar s-o guste sa vada daca-i place. Daca nu-i place mancarea este inlocuita cu ceva ce-i place si se incearca cu alta ocazie din nou.In gradinitele de stat mancarea poate fi buna sau mai putin buna. Deasemenea , daca un copil refuza mancarea primita este posibil sa ramana nemancat toata ziua.

 

Anda Pacurar, psihoterapeut, sfatuieste mamicile de pe mami.ro:

Un copil, cu cat este mai repede integrat in gradinita cu atat ii va fi mai usor. Poate incepe gradinita chiar de la 2 ani, sunt gradinite care au grupe speciale. Intr-o astfel de situatie si protestele lui sunt limitate pentru ca inca nu a exersat foarte mult si progresele lui sunt rapide. Acesti copii renunta mai usor la suzeta, pampers si invata sa vorbeasca. E firesc sa se intample aceste lucruri pentru ca sunt inconjurati de copii si invata mult mai usor unii de la altii decat de la adulti. Adesea copilul poarta cu adultul o lupta de putere, simte ca adultul ii cere sa faca anumite lucruri si vrea sa se impotriveasca, in cazul semenilor, egalilor lui ca varsta, aceste lupte sunt atenuate.

Parintele care vrea sa dea copilul la gradinita trebuie sa fie pregatit, hotarat si consecvent. Copilul va protesta: unii plang putin, altii plang doua saptamani continuu, alti varsa sau au tot felul de simptome. La toate aceste proteste copilul renunta daca adultul este consecvent in decizia luata. Un copil stie ca daca ceva nu-i merge trebuie sa incerce altceva sau in alt fel, spre deosebire de adult care atunci cand ceva nu merge crede ca nu a incerca destul in acea directie.

Copilul trebuie dat de la inceput la programul dorit pentru ca isi creeaza o noua rutina. Nu as recomanda mai intai program scurt si cu timpul program lung. Copilul face fata unei schimbari si se adapteaza mai usor decat daca trebuie sa faca periodic fata mai multor schimbari.

La despartire parintele trebuie sa fie bland, afectuos, dar scurt. Sa-l asigure ca se intoarce, sa nu-l minta sau sa-l păcaleasca ca va veni in 5 minute. Si nimeni niciodata sa nu ameninte copilul ca nu va mai fi luat de parinti atunci cand are un comportament nedorit.

Copilul poate lua cu el la gradinita jucaria preferata. De altfel, el trebuie sa se obisnuiasca ca in viata are de ales. Nu poate sa aleaga daca merge sau nu la gradinita dar poate sa aleaga cu ce haine se imbraca din cateva variante oferite de parinti, poate sa aleaga ce jucarie ia cu el si mai departe isi da seama ca la gradinita poate sa aleaga sa planga sau se joace cu copii.

In prima saptamana de gradinita, protestele copilului cresc gradual. La inceput plange la despartire, apoi de pe drum, apoi dimineata la trezire. Parintele ii explica bland, dar nu insista cu prelegerile la varste mici. Copilul intelege mai mult comportamentul parintelui decat discursul. E important ca adultul sa nu se enerveze si sa incerce sa convinga copilul, ci sa ii distraga atentia. Cand copilul plange ca nu vrea ceva, adultul il intreaba cu ce vrea sa se imbrace sau ce vrea sa manance.

Mai tarziu, adultul poate intelege cum se simte copilul la gradinita nu prin intrebari directe, ci prin joc.

In this article

Join the Conversation